Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 15 marca 2023 r., sygn. II SA/Gl 1534/21

Zagospodarowanie przestrzenne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna,, Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Protokolant referent - stażysta Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2023 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej z dnia 30 września 2021 r. nr SKO.II/426/2434/80/2021 w przedmiocie warunków zabudowy terenu oddala skargę.

Uzasadnienie

Burmistrz P. decyzją z 2 czerwca 2021 r. nr [...] wydana na podstawie art. 59 ust. 1 i art. 60 oraz art. 61 i 64 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741) a także art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego ustalił warunki zabudowy na rzecz P. L. reprezentowanego przez pełnomocnika M. D. (dalej jako inwestor) dla zamierzenia inwestycyjnego przewidzianego do realizacji na nieruchomościach obejmujących działki nr ewid. [...] o pow. 0 3703 ha i [...] o pow. 03704 ha obręb [...] ark. 1 położonych w [...]. W rozstrzygnięciu decyzji przybliżono rodzaj inwestycji i wskazano, że obejmuje ona budowę 12 budynków jednorodzinnych dwulokalowych w zabudowie bliźniaczej. W zakresie wymagań ochrony i kształtowania ładu przestrzennego oraz sposobu zagospodarowania terenu wskazano, że w zakresie sposobu zagospodarowania i zabudowy terenu nieprzekraczalna linia zabudowy zgodnie z załącznikiem nr 1; wskaźnika wielkości powierzchni zabudowy od 13 do 15 %, powierzchnia zabudowy dla jednego budynku od 80 m do 90 m; wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej minimum 30%; wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej do najniższego poziomu okapu, gzymsu lub attyki od 4 do 5 m,; szerokość elewacji frontowej 11 m z tolerancją ± 20%; wysokość budynku w kalenicy od 8,0 m do 9,0 m; geometria dachu: dla bryły zasadniczej dwuspadowy o kącie nachylenia połaci głównych od 30º do 45º, dopuszczono dach plaski dla elementów drugorzędnych i dla inwestycji należy zapewnić minimum jedno miejsce postojowe na jeden lokal mieszkalny. W zakresie ochrony środowiska i zdrowia ludzi podkreślono, że projektowana inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jak również leży poza obszarem chronionym Natura 2000. Podkreślono, że teren inwestycji posiada zgodę na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. Następnie odniesiono się do zagadnień związanych z ograniczeniami nakładanymi na inwestora w zakresie gospodarki wodnej. Wskazano na niezbędność ochrony drzewostanu, jak również określono elementy zaopatrzenia w energię elektryczną, w wodę i odbiór ścieków, dostęp do drogi publicznej i ponownie wskazano na niezbędność zapewnienia minimum jednego miejsca postojowego na jeden lokal mieszkalny. W decyzji tej zamieszczono wymagania w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej, wymagania w zakresie dotyczącym ochrony interesów osób trzecich jak również zamieszczono wskazania co do ochrony obiektów budowlanych na terenach górniczych, udokumentowanych złóż kopalin i wód podziemnych oraz narażonych na osuwanie się mas ziemnych. Linie rozgraniczające teren inwestycji zostały wyznaczone na kopii mapy zasadniczej w skali 1 : 1000 stanowiącej załącznik do decyzji. W uzasadnieniu decyzji przedstawiono przebieg prowadzonego postępowania, a w szczególności podejmowane w jego trakcie czynności. Podkreślono, że projektowana inwestycja lokalizowana jest na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a decyzja ta ma charakter wstępny i nie przesądza jeszcze o prawie do prowadzenia konkretnej inwestycji w konkretnym miejscu, a jedynie określa czy dana inwestycja w danym miejscu jest w ogóle możliwa. Podkreślono przeprowadzenie stosownej analizy jak również podkreślono, że wnioskodawca przedłożył wymagane uzgodnienia. Nadto podkreślono związany charakter wydawanej w omawianym zakresie decyzji administracyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00