Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 marca 2023 r., sygn. I SA/Gd 1261/22

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Przasnyski, Sędzia NSA Joanna Zdzienicka- Wiśniewska (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Fabińska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 8 marca 2023 r. sprawy ze skargi M. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w G z dnia 18 sierpnia 2022 r., nr 2201-IOD-2.4102.27.2022.10 w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2018 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, po przeprowadzeniu postępowania podatkowego, decyzją z dnia 31 marca 2022 r. określił panu M. N. wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2018 r. w kwocie 12.937 zł, stwierdził nadpłatę w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2018 r. w kwocie 1.219 zł oraz odmówił stwierdzenia nadpłat w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2018 r. w kwocie 16.888,09 zł.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku, po rozpoznaniu odwołania, decyzją z dnia 18 sierpnia 2022 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że postępowanie w niniejszej sprawie, jako wszczęte na wniosek strony o stwierdzenie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych, jest ograniczone zakresem tego żądania. Przywołując m. in. treść art. 72 § 1 pkt 1, art. 75 § 4a i 4b, art. 81b § 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) a także art. 3 ust. 1, art. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej jako "u.p.d.o.f.") oraz orzecznictwo sądów administracyjnych wskazał, że nie ulega wątpliwości, iż podatnik nie jest rezydentem podatkowym Norwegii, a tym samym nie ciąży na nim w tym kraju nieograniczony obowiązek podatkowy. Tym samym za bezzasadne uznał organ odwoławczy stanowisko strony, że polskie organy podatkowe nie mają prawa dokonywać analizy sytuacji faktycznej i prawnej podatnika na gruncie przepisów obcych. Zdaniem organu, dopiero po ustaleniu, że Norwegia rości sobie prawo do opodatkowania dochodów osiągniętych przez podatnika oraz, że zachodzi ryzyko podwójnego opodatkowania tych dochodów, mogły znaleźć zastosowanie przepisy zawartej z tym krajem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dla ustalenia sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych przez marynarza za granicą istotne jest, czy we wskazanym przez podatnika kraju źródła dochodu (Norwegii) powstał obowiązek podatkowy. Natomiast zwolnienie z opodatkowania może nastąpić wyłącznie w sytuacji, gdy występuje obowiązek podatkowy. Nie można bowiem zwolnić z opodatkowania dochodu/przychodu, który w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00