Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 marca 2023 r., sygn. I SA/Bk 9/23

Podatek od nieruchomości

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), Sędziowie sędzia WSA Marcin Kojło, sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 lutego 2023 r. sprawy ze skargi D. Spółka z o.o. z/s w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] listopada 2022 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2015 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta S. (dalej jako: "Prezydent", organ I instancji) decyzją

z [...] sierpnia 2022 r. nr [...] określił D. Sp.zo.o.

w W. (dalej jako: "Spółka", "skarżąca") wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości na 2015 r. w zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego w kwocie 27.298,00 zł, odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości na 2015 r. w kwocie 26.328,00 zł oraz stwierdził nadpłatę w podatku od nieruchomości na rok 2015 w kwocie 8.534,00 zł. od lipca do grudnia roku 2015.

W motywach rozstrzygnięcia Prezydent obszernie przedstawił stan faktyczny oraz prawny sprawy. Wskazał między innymi, że w dniu [...] grudnia 2020 r. wpłynął wniosek Spółki o stwierdzenie nadpłaty z tytułu podatku od nieruchomości za lata 2015-2020, który został umotywowany: zmianą kategorii opodatkowania obiektu spełniającego ustawową definicję budynku, opodatkowanego dotychczas jako budowla - w zakresie stacji redukcyjno-pomiarowej Stacja LNG S. oraz S. LNG II, wyłączeniem z podstawy opodatkowania w kategorii "Budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" wartości urządzeń technicznych, niestanowiących przedmiotu opodatkowania - w zakresie parownic i węża metalowego, wyłączeniem z podstawy opodatkowania w kategorii "Budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" wartości urządzeń technicznych, niestanowiących przedmiotu opodatkowania - w zakresie palników. W złożonej wraz ze wspomnianym wnioskiem korekcie deklaracji na podatek od nieruchomości na 2015 r., Spółka do opodatkowania wykazała: - budynki związane prowadzeniem działalności gospodarczej. W konsekwencji Spółka uznała, że zawyżyła podstawę opodatkowania budowli w przypadku Stacji LNG S. oraz S. LNG II za 2015 rok, zaś nadpłata podatku z tego tytułu za 2015 rok wyniosła łącznie 26.328,00 zł. Spółka uznała ponadto, że w okresie od lipca 2015 r. do grudnia 2020 r. nienależnie wliczała do podstawy opodatkowania w kategorii "budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej" wartość początkową obiektów, które stanowią urządzenia techniczne, tj. palniki, wskazując, iż budowlę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości stanowią jedynie elementy budowlane, tj. fundamenty oraz konstrukcje wsporcze, a wartość wspomnianych urządzeń technicznych niezasadnie uwzględniana w podstawie opodatkowania jako budowle za 2015 rok. W dalszej części decyzji organ I instancji wskazał ustalenia poczynione na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego. W odniesieniu do stacji odparowania skroplonego metanu (LNG) (Stacja LNG S.) organ podatkowy wyjaśnił że: decyzją Nr [...] z [...] kwietnia 2012 r. znak [...] udzielono Spółce K. S. A. z siedzibą w W. k. P. pozwolenia na budowę stacji odparowania skroplonego metanu (LNG) — (kategoria obiektu — VIII) wraz z przyłączem energetycznym i zjazdem (kategoria obiektu IV) na dz. [...], [...], [...] przy ul. [...] w S., z której wynika, iż celem posadowienia obiektu jest zasilanie gazem typu E firmy L. Zakład Produkcyjny nr 1; decyzją z [...] marca 2018 r. Nr [...] znak [...] udzielono Spółce pozwolenia na rozbiórkę stacji odparowania skroplonego metanu (LNG) zlokalizowanej na działce oznaczonej nr geod. [...] położonej w S. przy ul. [...] w S. Organ I instancji nadmienił, że Spółka zawiadomieniem z [...] września 2018 r. znak [...] poinformowała Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego Miasta S. o zakończeniu rozbiórki stacji odparowania skroplonego metanu (LNG) zlokalizowanej na działce oznaczonej nr geod. [...] położonej w S. przy ul. [...]. Organ podatkowy podczas oględzin przeprowadzonych w dniu [...] marca 2021 r. działek położonych w S. przy ul. [...] (nr geod. po podziale [...], [...] i [...]), stanowiących własność L. Sp. zo.o., na których wcześniej posadowiona była stacja odparowania skroplonego metanu (LNG) (Stacja LNG S.) stanowiąca własność Spółki, ustalił, iż przedmiotowa Stacja LNG S. nie istnieje, budowla została rozebrana z końcem 2018 r., zatem -jak podał organ - nie było możliwości ustalenia czy stacja redukcyjno - pomiarowa Stacja LNG S. stanowiła budynek czy budowlę, jak również czy parownice oraz wąż metalowy stanowiły budowle. W tym zakresie organ I instancji przyjął, iż wniosek o stwierdzenie nadpłaty w zakresie ww. stacji należy uznać za bezskuteczny, a to z uwagi na to, że Spółka sama kwalifikowała całą Stację LNG S. jako budowlę, objęła w całości opodatkowaniem i nie ma możliwości przeprowadzenia przeciwdowodu w tym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00