Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 lutego 2023 r., sygn. III SA/Łd 704/22

Administracyjne postępowanie; Ruch drogowy

Dnia 1 lutego 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Janusz Nowacki Sędziowie: Sędzia WSA Małgorzata Kowalska (spr.) Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 lutego 2023 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 21 lipca 2022 roku nr KO.480.34.2022 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 21 lipca 2022 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy własną decyzję z 11 maja 2022 r. stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 10 listopada 2016 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter [...], nr rej.[...].

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Decyzją z 10 listopada 2016 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zarejestrował na rzecz S.G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter [...], nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...] oraz nalepkę kontrolną i kartę pojazdu nr [...].

Pismem z 3 lutego 2022 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania powyższego pojazdu Zdaniem tego organu wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Organ wskazał, że S.G. składając wniosek o rejestrację pojazdu załączył min. świadectwo zdatności do ruchu drogowego i poświadczenie przeprowadzenia badania zdatności do ruchu wystawione przez [...], wraz z certyfikatem of conformity no. D*730301* wystawionym przez [...] i [...], wystawione przez siebie jako uprawnionego diagnostę zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr [...] z 3 października 2016 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym i opisem zmian dokonanych w pojeździe oraz opinię techniczną nr [...] z 3 października 2016 r. W efekcie doszło do zarejestrowania pojazdu pomimo dokonanych w nim zmian konstrukcyjnych powodujących zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej z 3500 kg na 5900 kg bez zgody producenta, zmiany liczby miejsc siedzących z 3 na 27 oraz 1 miejsce stojące. Organ wyjaśnił, że M. Sp. z o.o. pismem z 21 października 2020 r. poinformował, że producent tego pojazdu nie dopuszcza zmiany wartości dopuszczalnej masy całkowitej, ani nacisków na osie dla przedmiotowego typu, nie produkuje również autobusów na bazie pojazdów [...]..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00