Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 lutego 2023 r., sygn. III SA/Gl 790/22

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Adam Gołuch, Protokolant St. sekretarz sądowy Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lutego 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 11 kwietnia 2022 r. nr SKO.FD/41.4/17/2022/3688 w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 13 grudnia 2021 r. nr [...] Starosta T. określił wysokość dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem przez organ prowadzący, to jest [...] Sp. z o.o., w kwocie 762.905,14 zł przypadającej do zwrotu do budżetu Powiatu T. wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych za okres od dnia przekazania dotacji z budżetu Powiatu T. dla Liceum [...].

Wyżej wymienioną decyzję na skutek złożonego odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach decyzją z 11 kwietnia 2022 r. nr SKO.FD/41.4 /17/2022/3688 uchyliło i umorzyło postępowanie w sprawie.

W podstawie prawnej powołało się na art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm. – dalej jako k.p.a.). Natomiast w uzasadnieniu wyjaśniło, że decyzja o zwrocie dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem albo pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości jest decyzją deklaratoryjną, o której mowa w art. 21 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm. – dalej jako O.p.). Zobowiązanie do zwrotu dotacji powstaje bowiem z mocy prawa z chwilą zaistnienia określonych okoliczności faktycznych, to jest wydatkowania środków niezgodnie z przeznaczeniem, albo ich nienależnego lub nadmiernego pobrania. Tym samym do powstania zobowiązania nie jest wymagana decyzja, gdyż decyzja obowiązku tego nie tworzy. Obowiązek zwrotu dotacji powstaje niezależnie od tego czy w sprawie wydana została, czy też nie, decyzja nakazująca jej zwrot. Decyzja o zwrocie dotacji potwierdza jedynie zaistnienie zobowiązania powstałego z mocy prawa. W związku z tym do obliczenia terminu przedawnienia, podobnie jak w przypadku zobowiązań powstających z mocy prawa, powinien mieć zastosowanie art. 70 § 1 ustawy O.p. Zgodnie z tym przepisem zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Okolicznością powodującą uruchomienie biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych jest upływ terminu płatności podatku. W przypadku środków finansowych wydatkowanych niezgodnie z przeznaczeniem te podlegają zwrotowi z chwilą zaistnienia przesłanek przewidzianych przepisami prawa. Co istotne obowiązek ich zwrotu należy wiązać z dniem otrzymania środków. Odpowiednie zastosowanie art. 70 § 1 ustawy O.p. prowadzi bowiem do konkluzji, że pięcioletni termin przedawnienia, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności, w przypadku wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości – rozpoczyna swój bieg od dnia otrzymania tych środków przez beneficjenta. W takim przypadku organy władne są wydać w tym przedmiocie decyzję, o której mowa w art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 305 z późn. zm.) w terminie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiła wypłata dotacji beneficjentowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00