Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 3 lutego 2023 r., sygn. III SA/Gd 45/22
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak Protokolant: Starszy Asystent Sędziego Robert Daduń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2023 r. sprawy ze skargi D.M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 października 2021 r. nr BP.501.1354.2021.1091.BD2.96409 w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 czerwca 2021 r. nr WITD.DI.0152.II0071/39/21, wydaną na podstawie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 919 ze zm.) - dalej jako "u.t.d.", Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego nałożył na D. M. karę pieniężną w wysokości 500 zł za wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem prawa, określonym w lp. 15.2 załącznika nr 4 do ustawy o transporcie drogowym, polegającym na wykonywaniu przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia zakwalifikowane jako niebezpieczne.
Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że opisane naruszenie stwierdzono w oparciu o protokół kontroli drogowej z dnia 20 kwietnia 2021 r., nr WITD.DI.P.II0071/134/21, w trakcie której w T. na ul. G. został zatrzymany autobus marki M. o numerze rejestracyjnym [...]. Wskazanym pojazdem A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w T. wykonywała regularny przewóz osób. Pojazdem kierował A. J. Osobą zarządzającą transportem w podmiocie wykonującym kontrolowany przewóz na dzień przeprowadzenia kontroli jest D. M.
W celu szczegółowej drogowej kontroli technicznej skierowano kontrolowany autobus na Okręgową Stację Kontroli Pojazdów mieszczącą się w T. przy ul. G. W trakcie szczegółowej kontroli stanu technicznego autobusu stwierdzono usterkę układu hamulcowego polegającą na braku siły hamowania na lewym kole II osi pojazdu. Stwierdzona usterka została ujęta jako niebezpieczna pod pozycją 1.2.1 a) załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. 2019 poz. 2141) – dalej jako: "rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego", określającego sposób identyfikowania pojazdu, zakres i metody badania jego stanu technicznego oraz kryteria oceny usterek stwierdzonych podczas tego badania w zakresie skuteczności i sprawności hamulca roboczego.