Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2023 r., sygn. VII SA/Wa 1662/22

Zabytki

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, Sędzia WSA Artur Kuś (spr.), Asesor WSA Anna Milicka-Stojek, Protokolant spec. Joanna Piątek-Macugowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta T na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 czerwca 2022 r. znak DOZ-OAiK.650.1000.2021.BP w przedmiocie uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargę

Uzasadnienie

1. Zaskarżoną decyzją z [...] czerwca 2022 r. znak [...], Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dalej: "Minister", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 89 pkt 1 i art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710, dalej: "u.o.z.") oraz art. 17 pkt 2 i art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735, dalej: "k.p.a."), po rozpatrzeniu odwołania Gminy Miasta T. (dalej: "skarżąca") - utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (dalej: "WKZ", "organ I instancji") z [...] czerwca 2021 r. znak [...], odmawiającą uchylenia decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w T. z dnia [...] lipca 1986 r., znak: [...], wpisującą do rejestru zabytków willi wraz z założeniem zieleni przy ul. [...] w T. - nr rejestru zabytków woj. [...].

Organ odwoławczy podniósł, że pismem z 5 maja 2021 r. Prezydent Miasta T. (dalej: "Prezydent") zwrócił się do WKZ z wnioskiem o uchylenie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w T. z [...] lipca 1986 r. w sprawie wpisania do rejestru zabytków willi wraz z założeniem zieleni przy ul. [...] w T., w trybie art. 155 k.p.a. z uwagi na interes społeczny. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że skrzyżowanie ul. [...] z ul. [...], przy którym położona jest ww. nieruchomość, jest czterowlotowym skrzyżowaniem zwykłym. Główną arterią jest ul. [...], posiadająca kategorię drogi powiatowej, stanowiąca dojazd do rozbudowywanego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego im. [...] w T.. Geometria skrzyżowania oraz istniejące ogrodzenie działki, na której znajduje się ww. nieruchomość negatywnie wpływają na warunki widoczności, stwarzając szereg zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego. Minimalna widoczność przewidziana przepisami prawa pojawia się dla kierujących jedynie bezpośrednio z miejsca oczekiwania na włączenie się do ruchu. Pomiary wykonane w ramach Opracowania modeli transportowych m. T. dla stanu istniejącego i prognozy na rok 2025, przygotowanego na zlecenie Gminy Miasta T. przez Fundację "[...]", działającą przy Katedrze Budownictwa Drogowego Wydziału Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w B. wskazują, że w 2018 r. natężenie ruchu drogowego wyniosło w tym miejscu średnio 11714 pojazdów na dobę i 1055 pojazdów na godzinę, a prognozy na 2025 r. pokazują średniodobowe natężenie ruchu w ilości 23090 pojazdów na dobę oraz 2078 pojazdów na godzinę. Według raportów Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w T., w latach 2018-2020 na skrzyżowaniu doszło do 10 zdarzeń drogowych. Ponadto, audyty wykonane w czerwcu i lipcu 2019 r. przez certyfikowanego audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego wykazały, że istniejące w obecnym kształcie skrzyżowanie negatywnie wpływa na poziom bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, w tym karetek transportujących pacjentów do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym. Powyższe audyty wykazały również, że projektowane, w miejscu skrzyżowania ul. [...], rondo turbinowe jest optymalnym rozwiązaniem technicznym umożliwiającym podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Układ komunikacyjny jest wówczas czytelny dla kierujących, a fizyczne ograniczenie prędkości, w połączeniu z ograniczeniem liczby punktów kolizji dla potoków ruchu, zapewnia wszystkim uczestnikom właściwy poziom bezpieczeństwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00