Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Po 460/22

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Asesor Sądowy WSA Robert Talaga (spr.) Protokolant: starszy specjalista Barbara Dropek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2023 roku sprawy ze skargi K. P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 kwietnia 2022 r. nr [...] w przedmiocie opłaty od środków spożywczych oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 28 grudnia 2021 r. K. P. akcyjna złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956 ze zm.), zwana dalej ustawą o zdrowiu publicznym albo ustawą w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Pismem z 1 marca 2022 r., znak [...] wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek został uzupełniony 10 marca 2022 r.

We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe: K. P. jest działającym na polskim rynku producentem i dystrybutorem piwa o wieloletniej historii. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się między innymi dystrybucją produkowanych przez siebie piw bezalkoholowych smakowych, spełniających przesłanki z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, a tym samym podlegających opłacie od środków spożywczych (dalej: "opłata cukrowa"). Produkowane smakowe piwa bezalkoholowe są przez Spółkę dystrybuowane do podmiotów prowadzących zarówno sprzedaż hurtową, detaliczną jak i łączoną tj.: hurtową oraz detaliczną napojów objętych opłatą. W związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Dz. U. z 2020 r., poz. 1492) wprowadzającej do ustawy o zdrowiu publicznym przepisy dotyczące opłaty od środków spożywczych, Spółka została zobowiązana do obliczania oraz uiszczania należnej od w/w piw opłaty o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym (opłaty cukrowej). Podmioty podlegające obowiązkowi rozliczenia wspomnianej opłaty są zobowiązane do składania "Informacji" (o której mowa w art. 12g ust. 1 ustawy) oraz do obliczania i wpłacania opłaty cukrowej. Zakres informacji niezbędnych do wskazania w treści Informacji został określony w art. 12g ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym. W przypadku sprzedaży piw, Spółka każdorazowo stosuje się do wymogów dotyczących wskazywania przewidzianych i wymienionych w ustawie danych. Spółka nie ujmuje na fakturach VAT numerów partii produktowych, niemniej ujmuje je w składanych okresowo Informacjach. W toku działalności Spółki zdarzają się sytuacje powodujące konieczność wystawienia faktury korygującej w stosunku do faktur sprzedażowych w związku z wycofaniem/zwrotem/niedostarczeniem wprowadzonych na rynek i podlegających opłacie cukrowej napojów. Może to wiązać się w szczególności z: a) wycofaniem - przykładowo gdy okazuje się, że napój nie spełnia jakiś norm lub b) zwrotami - piwa dostarczone nabywcy zostaną zwrócone (np. złe zamówienie, pomyłka w zamówieniu, reklamacja) lub c) niezrealizowanymi dostawami - mimo uwzględnienia bezalkoholowych piw smakowych na fakturze VAT napoje te faktycznie nie zostają z jakiś powodów nabywcy dostarczone. Wystąpienie tego rodzaju sytuacji oznacza, iż Spółka faktycznie dostarczyła do odbiorców mniejszą ilość napojów niż pierwotnie ujęta w Informacji. W efekcie Spółka jest zainteresowana możliwością odzyskania opłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00