Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Łd 587/22

Gry losowe

Dnia 25 stycznia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Małgorzata Kowalska Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski po rozpoznaniu w dniu 25 stycznia 2023 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D. T. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 30 czerwca 2022 roku nr 1001-IOA.4246.20.2022.7.MB.UCS w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za urządzanie bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia gier na automatach oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 30 czerwca 2022 r., numer 1001-IOA.4246.20.2022.7.MB.UCS, wydaną na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.); art. 1 ust. 2, art. 2 ust. 3, 4 i 5, art. 3, art. 6 ust. 1, art. 8, art. 14 ust. 1, art. 23a ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 4 pkt 1 lit. a, art. 91 ustawy z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2022 r., poz. 888: dalej: "u.g.h."), Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Łódzkiego Urzędu Celno-Skarbowego w Łodzi z 18.03.2022 r. nr 368000-COC-1.4246.32.2021.TS w przedmiocie wymierzenia D. T. kary pieniężnej w wysokości 100.000 zł za urządzanie bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia gier hazardowych na automacie SEVEN GROUP nr [...] oraz kary pieniężnej w wysokości 100.000 zł za urządzanie bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia gier hazardowych na automacie ADELL 2 nr [...].

W uzasadnieniu organ II instancji wskazał następujące ustalenia faktyczne i rozważania prawne:

W dniu 08.11.2017 r. w Łodzi, w lokalu przy ulicy [...] Naczelnik Łódzkiego Urzędu Celno-Skarbowego w Łodzi przeprowadził czynności kontrolne w zakresie przestrzegania przepisów regulujących urządzanie i prowadzenie gier hazardowych zawartych w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Wewnątrz lokalu kontrolujący funkcjonariusze celno-skarbowi ujawnili dwa urządzenia do gier. Urządzenia te były podłączone do sieci elektrycznej, włączone i gotowe do rozpoczęcia gier. Działania kontrolne obejmowały poddanie urządzeń eksperymentom. Przeprowadzony eksperyment gry wykazał, że urządzenie o nazwie SEVEN GROUP nr [...] jest automatem do gier hazardowych. Gry urządzane na tym automacie mają charakter losowy (wirtualne bębny zatrzymują się samoistnie bez udziału gracza w zmienionej konfiguracji symboli, na którą gracz nie ma żadnego wpływu). Fakt, że automat ten przyjmuje i akceptuje monety świadczy o tym, iż ma on również charakter komercyjny. Przeprowadzony eksperyment gry wykazał, że urządzenie o nazwie ADELL 2 numer [...] jest automatem do gier hazardowych. Gry urządzane na tym automacie mają charakter losowy (wirtualne bębny zatrzymują się samoistnie bez udziału gracza w zmienionej konfiguracji symboli, na która gracz nie ma żadnego wpływu). Fakt, że automat ten przyjmuje i akceptuje banknoty świadczy o tym, iż ma on również charakter komercyjny. Przeprowadzone podczas eksperymentu procesowego w dniu 08.11.2017 r. w lokalu przy ul. [...] w [...] gry kontrolne na ww. automatach do gier wykazały, że funkcjonowanie tych automatów, umożliwia urządzanie i prowadzenie gier, o których mowa w przepisach ustawy o grach hazardowych, tj. art. 2 ust. 5 tej ustawy. W każdej pojedynczej grze w trakcie eksperymentu grający nie miał wpływu na wynik gry, ponieważ o odpowiedniej konfiguracji wirtualnych bębnów decydował mechanizm urządzeń a nie działanie grającego. Wirtualne bębny na ekranie urządzeń, po uruchomieniu gry, obracały się samoistnie bez udziału grającego a następnie zatrzymywały się również samoistnie bez udziału grającego. Gry na tych urządzeniach możliwe były jedynie po wprowadzeniu środków pieniężnych. Powyższe ustalenia pozwalają zakwalifikować ww. urządzenia do automatów do gier hazardowych, które podlegają wymogom ustawy o grach hazardowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00