Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Kr 1159/22

Ruch drogowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski Sędziowie: WSA Ewa Michna WSA Janusz Kasprzycki (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi K. K. na akt Starosty Olkuskiego z dnia 17 lutego 2022 r., znak: ZD-2/661/PS/G/1/22 przedmiocie zatwierdzenia projektu zmiany stałej organizacji ruchu drogowego I. stwierdza nieważność zaskarżonego aktu, II. zasądza od Starosty Olkuskiego na rzecz skarżącego K. K. kwotę 697 (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną przez K. K., zwanego dalej skarżącym, czynnością z dnia 17 lutego 2022 r. nr ZD-2/661/PS/G/1/22, Starosta Olkuski, działając na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r.,poz. 784) i na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r., poz. 450 ze zm., zwanej dalej Prawem o ruchu drogowym), zatwierdził projekt zmiany stałej organizacji ruchu dla zadania pn.: "Zmiana stałej organizacji ruchu w ciągu drogi gminnej nr [...] – ulica [...] w zw. z wprowadzeniem dodatkowych tablic pod znak drogowy B-1 w miejscowości Olkusz".

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na powyższy akt skarżący zarzucił Staroście naruszenie przepisów:

1) § 3 ust. 1a pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem – poprzez zatwierdzenie stałej organizacji ruchu obejmującej projektowaną strefą ruchu, teren drogi wewnętrznej położonej na dz. ew. nr [...] z obr. P. w gminie Olkusz, której właścicielem jest skarżący, wprowadzając tam możliwość publicznego ruchu pojazdów do posesji nr [...], [...], [...], [...],[...],[...], [...], [...] i [...] przy ulicy [...], w sytuacji gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym zatwierdzanie organizacji ruchu na drodze wewnętrznej należy do podmiotu zarządzającego drogą wewnętrzną (art. 10 ust. 7 Prawa ruchu drogowym w zw. z § 3 ust. 1a pkt 3 ww. rozporządzenia. W konsekwencji zaskarżony akt Starosty został dokonany bez podstawy prawnej, a nadto właściciele posesji nr [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] i [...] mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej od strony drogi gminnej publicznej ulicy [...] w Olkuszu;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00