Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 stycznia 2023 r., sygn. II SAB/Kr 245/22

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Niedźwiedź (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Sędzia WSA Paweł Darmoń po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 30 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi N. P. bezczynność Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa w przedmiocie dostępu do informacji publicznej skargę oddala.

Uzasadnienie

Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wpłynęła skarga N. P., działającej przez pełnomocnika B. G., na bezczynność Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa w przedmiocie dostępu do informacji publicznej. Pismem z dnia 11 kwietnia 2022 r. złożonym do tut. Sądu N. P. zaskarżyła bezczynność oraz przewlekłe prowadzenie postępowania przez Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Zarządzeniem tut. Sądu z dnia 10 listopada 2022 r. wyłączono do odrębnego rozpoznania sprawę ze skargi N. P. na bezczynność Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa (dalej ZDMK), która jest przedmiotem rozpoznania w niniejszej sprawie. Skarżąca zarzuca naruszenie art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej z dnia 2 kwietnia 1997 roku w zakresie, w jakim przepis ten stanowi podstawę prawa do uzyskiwania informacji publicznej poprzez błędne zastosowanie, polegające na nieudostępnieniu informacji publicznej na wniosek. Bezczynność Dyrektora organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Skarżąca domaga się także zasądzenia kosztów postępowania według norm przepisanych oraz na podstawie art. 149 par. 2 p.p.s.a. zobowiązania Dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa do zapłaty na rzecz skarżącej sumy pieniężnej w wysokości 20.000 złotych.

Stan faktyczny w przedmiotowej sprawie kształtował się następująco. Pismem z dnia 12 marca 2021 r. N. P. wystąpiła o udzielenie informacji publicznej. Pismem z dnia 30 marca 2021 r. nr NO.0161.1.130.2021(1) Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa wydłużył okres udzielenia odpowiedzi do dnia 17 maja 2021 roku. Pismem z dnia 30 kwietnia 2021 roku nr NO.0161.1.130.2021(2) Dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa udzielił wnioskodawcy częściowej odpowiedzi na jej wniosek z dnia 12 marca 2021 roku. Odpowiedź została udzielona na punkty od 1 do 4 natomiast w zakresie udzielenie odpowiedzi na pytania sformułowane w pkt 5 i 6 Organ zażądał od wnioskodawcy wykazania, w jakim zakresie występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych informacji publicznych. W odpowiedzi w dniu 21 maja 2021 r. skarżąca udzieliła odpowiedzi Dyrektorowi organu, doprecyzowała i ponowiła wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 12 marca 2021 roku. W piśmie tym skarżąca zawnioskowała o udostępnienie jej informacji publicznej i zadała 3 pytania oraz w związku z publikacją list w BIP ZDMK zawnioskowała o informację publiczną co do 20 przykładowych osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych, którym przyznano ulgę w postaci umorzenia należności pieniężnych. W odpowiedzi na pismo skarżącej z dnia 21 maja 2021 roku, Dyrektor organu pismem z dnia 9 czerwca 2021 roku nr NO.0161.1.130.2021(3) wydłużył okres na udzielenie odpowiedzi o 2 miesiące do dnia 27 lipca 2021 roku. Po wydłużeniu okresu na odpowiedź w ocenie skarżącej nie doszło do jej udzielenia przez Dyrektora organu. Tym samym Dyrektor organu pozostaje w bezczynności z uwagi na brak odpowiedzi na wniosek skarżącej o udostępnienie Informacji publicznej z dnia 21 maja 2021 roku. Skarżąca w piśmie do Dyrektora organu z dnia 21 maja 2021 roku zawarła 3 punkty oraz wymieniła 20 pozycji na które nie otrzymała żadnej odpowiedzi. Wskazała, że pytania, na które nie uzyskała odpowiedzi były następujące:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00