Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 stycznia 2023 r., sygn. I SA/Kr 1094/22
Ubezpieczenie społeczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Michał Niedźwiedź Sędziowie: WSA Grzegorz Klimek WSA Urszula Zięba (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi ze skargi G. Sp. z o.o. z siedzibą w K. na decyzję Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Krakowie z dnia 1 grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odroczenia terminu płatności składki za wrzesień 2021 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Krakowie na rzecz strony skarżącej koszty postepowania w kwocie 497 zł (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych).
Uzasadnienie
G. Sp. z o.o. z siedzibą w K. zwróciła się w dniu 13 października 2021 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek za wrzesień 2021 r., wskazując na spadek obrotów w okresie pandemii, który spowodował pogorszenie sytuacji płynności finansowej Spółki. W ocenie wnioskodawcy przesunięcie terminu płatności pozwoli na utrzymanie płynności finansowej.
Pismem z dnia 1 grudnia 2021 r., znak sprawy [...], ZUS poinformował Spółkę, że nie wyrażono zgody na odroczenie terminu płatności składki za miesiąc wrzesień 2021 r. W uzasadnieniu organ wskazał, że ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek. ZUS podał, że na przestrzeni lat 2020-2021 Spółka wystąpiła z 40 wnioskami o ulgę, z których 31 zostało zakończone podpisaniem umowy. Ulgi w postaci odroczenia terminu płatności składek nigdy nie były realizowane - gdy zbliżał się termin odroczenia strona uzyskiwała zgodę na zmianę warunków umowy, a następnie zwracała się z wnioskiem o rozłożenie tego samego okresu na raty. W ocenie ZUS, jest to działanie świadome tj. brak opłacania składek bieżących, występowanie o odroczenie, a następnie o raty tego samego okresu. Końcowo ZUS pouczył Spółkę, że jeżeli nie zgadza się z rozstrzygnięciem, może w terminie 7 dni złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.