Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. I SA/Wr 633/21

Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Dagmara Dominik-Ogińska, Sędziowie SWSA Andrzej Cichoń (sprawozdawca), SWSA Marta Semiczek, , , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi T. P. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 kwietnia 2021 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.835.2020.1.MSU w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację w części w jakiej uznano stanowisko strony skarżącej za nieprawidłowe II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 200,00 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi T. P. (dalej: podatnik, strona, skarżąca) jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: organ podatkowy, organ interpretacyjny) z 29 kwietnia 2021 r., nr [...] dotycząca podatku od towarów i usług w części, w której uznano stanowisko Skarżącej za nieprawidłowe. Dyrektor KIS działając na podstawie przepisów art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm., dalej: O.p.) uznał za nieprawidłowe stanowisko Strony przedstawione we wniosku a dotyczące możliwości zastosowania przez podatnika tzw. "ulgi na złe długi" w odniesieniu do należności nieuiszczonych przez dłużnika, po upływie dwóch lat od końca roku, w którym były wystawione faktury. We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny. Strona dla swojego kontrahenta A Sp. z o.o. Sp. K. w dniu 9 sierpnia 2017 r. wystawiła fakturę nr [...] o wartości netto 5.854,37 zł, podatek VAT 1.346,51 zł dokumentującą sprzedaż usługi transportowej dalej jako faktura. Sprzedaż została zadeklarowana w deklaracji VAT-7 za sierpień 2017 r. Faktura ta nie została zapłacona. Skarżąca nie dokonała korekty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego za luty 2018 r. mimo, że nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona, gdyż na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji kontrahent nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podmiot na rzecz którego została wystawiona faktura został bowiem z urzędu wykreślony z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.; dalej jako u.p.t.u.) a tym bez winy Skarżącej nie zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 89a ust. 2 pkt 3 lit a) u.p.t.u. Wierzytelność ta nie została w żaden sposób uregulowana ani zbyta. W związku z brakiem korekty zgodnej z obowiązującymi przepisami doszło do sytuacji, że od daty wystawienia faktury upłynęło więcej niż 2 lata. We wniosku interpretację indywidualną zostało postawione pytanie czy w świetle przepisów dyrektywy VAT skarżąca może dokonać korekty podatku podstawy opodatkowania i podatku należnego wynikającego z ww. faktury, poprzez złożenie korekt deklaracji VAT za luty 2018 r.? Przedstawiając własną ocenę strona skarżąca wskazała, że jej zdaniem ma prawo do korekty. Powołała się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydany w sprawie C-335/19 oraz zasadę neutralności podatku VAT. Wskazała, że w dniu 15 października 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej(dalej: TSUE) wydał wyrok w polskiej sprawie C-335/19 (Dz.U.UE.C.2020.423.7/2 z 7.12.2020 r.) dotyczący kryteriów ulgi na złe długi w VAT. TSUE uznał, że przepisy ustawy o VAT przewidujące szereg wyłączeń z możliwości zastosowania ulgi na złe długi są niezgodne ze wspólnotowymi regulacjami, naruszają zasadę neutralności. TSUE stwierdził wprost, że niezgodne z zasadami unijnymi jest uzależnienie możliwości korekty w ramach ulgi na złe długi od tego, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT, zaś wierzyciel był w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej nadal zarejestrowany jako podatnik VAT. Warunki ulgi na złe długi są zatem niezgodne z art. 90 dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE.L. z 2006 r. nr 347/1; dalej: dyrektywa VAT) dlatego Skarżąca uważa, że może skorygować w/w transakcje, w sposób wskazany w pytaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00