Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Wr 21/22

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Adam Habuda Sędziowie: Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) Asesor WSA Marta Pawłowska Protokolant: Emilia Witkowska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi J. Ż. i A. Ż. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia [...] 2021 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego na budynek wielorodzinny oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z [...] 2021 r. (SKO [...]) Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu (dalej jako "SKO") - po rozpatrzeniu odwołania A. Ż., J. Ż., A. B. i D. B. - utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Wrocławia z dnia [...] 2021 r. (Nr [...]) ustalającej na rzecz Z. H. warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego na budynek wielorodzinny, przewidzianej do realizacji na działce nr [...], AM-3, obręb Krzyki.

Jak wynika z decyzji SKO oraz utrzymanej nią w mocy decyzji organu I instancji postępowanie prowadzone było na wniosek Z. H. (dalej jako "inwestorka") o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku mieszkalnego jednorodzinnego na budynek wielorodzinny, przewidzianej do realizacji na działce nr [...], AM-3, obręb Krzyki.

Uzasadniając decyzję odwoławczą SKO powołało art. 61 ust. 1 ustawy z 27 III 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - (Dz.U. z 2021 r., poz. 741), zwanej dalej "upzp", zgadzając się z organem I instancji, że w okolicznościach sprawy wystąpiły wszystkie ustawowe przesłanki obligujące do wydania decyzji pozytywnej. Przede wszystkim zaznaczono, że w sprawie wystąpiła przesłanka dobrego sąsiedztwa. W obszarze analizowanym występuje zabudowa mieszkaniowa zarówno jednorodzinna i wielorodzinna, jak również zabudowa usługowo-handlowa. Generalnie dominuje zabudowa jednorodzinna, ale w obszarze analizowanym występują też budynki wielorodzinne (działki nr [...] i nr [...]) oraz usługowo-handlowe (działki nr [...], nr [...], nr [...] i nr [...]). W ocenie SKO planowana przez inwestorkę funkcja mieszkaniowa wielorodzinna wpisuje się w funkcję sąsiedztwa. W żaden sposób nie da się stwierdzić, że funkcja wielorodzinna jest sprzeczna z istniejącą zabudową mieszkaniową i usługową, którą charakteryzuje intensywne zurbanizowanie, co zawsze rodzi konieczność znoszenia związanych z tym uciążliwości. Także przesłanka uzbrojenia terenu jest - zdaniem SKO - spełniona. Inwestorka uzyskała w tym zakresie wymagane zapewnienia. Zwrócono również uwagę, że teren objęty wnioskiem ma dostęp do drogi publicznej: ulicy W. K. SKO podzieliło też stanowisko organu I instancji w kwestii zgodności zamierzenia z przepisami odrębnymi, zaznaczając, że przedmiotowy teren figuruje w gminnej ewidencji zabytków, w związku z czym projekt decyzji został poddany uzgodnieniu z właściwym organem ochrony zabytków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00