Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 grudnia 2022 r., sygn. VII SA/Wa 1613/22

Wodne prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Groński Sędziowie: sędzia WSA Artur Kuś asesor WSA Anna Milicka-Stojek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2022 r sprawy ze skargi K. I. na decyzję Prezesa Wód Polskich z dnia 19 maja 2022 r. znak: 98/KPO/2022 w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Prezes Wód Polskich (dalej jako "organ" lub "PWP") decyzją z 19 maja 2022 r. nr 98/KPO/2022 utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w G. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (dalej jako "RZGW") z [...] lipca 2021 r. znak [...] odmawiającą uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dotyczącej zabudowy i zagospodarowania terenu położonego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, dla inwestycji polegającej na rozbiórce istniejącego budynku jednorodzinnego i budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego na dz. nr [...], obręb [...], przy ul. [...] w G.

Decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Prezydent Miasta G. przy piśmie z 9 lipca 2021 r. (data wpływu do adresata w dniu 19 lipca 2021 r.), powołując się na art. 53 ust. 4 pkt 11 lit. b w zw. z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (wówczas Dz.U. z 2021 r. poz. 741 ze zm.), powoływanej dalej jako "u.p.z.p.", przedłożył RZGW projekt decyzji o warunkach zabudowy ustalającej warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbiórce istniejącego budynku jednorodzinnego i budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego.

RZGW decyzją z 21 lipca 2021 r. odmówił uzgodnienia projektu ww. decyzji i wskazał, że teren planowanej inwestycji zlokalizowany jest w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią od rzeki S. ([...]) o średnim prawdopodobieństwie wystąpienia powodzi raz na 100 lat (1%) oraz o wysokim prawdopodobieństwie - raz na 10 lat (10%). Głębokość zalania wodą powodziową 1% i 10% mieści się w przedziale głębokości zalania od 0 do 0,5 m. Rzędna wody o prawdopodobieństwie wystąpienia 1% wynosi od 6,33 m n.p.m. do 6,41 m n.p.m. W przesłanym do uzgodnienia projekcie decyzji zawarto informację, że w związku z takim położeniem terenu inwestycji, zaplanowano wyniesienie parteru budynku do wysokości rzędnej 1% wody powodziowej oraz zabezpieczenie co najmniej 0,7 m powyżej tego poziomu. Zdaniem RZGW, wprowadzenie nowej zabudowy na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią zdecydowanie zwiększa ryzyko powodziowe, bowiem obszar zlewni ma coraz mniejszą zdolność retencjonowania wód opadowych. Może to powodować coraz wyższe stany wód, a co za tym idzie, zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia ekstremalnego. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę oddziaływanie wód powodziowych na sam planowany obiekt i związane z tym warunki sanitarne. Materiały budowalne poddane długotrwałemu oddziaływaniu wód powodziowych narażone są m.in. na zanieczyszczenie chemiczne substancjami rozpuszczonymi w wodzie powodziowej oraz zanieczyszczenie biologiczne wywołane nadmierną wilgocią (rozwój grzybów). Realizacja inwestycji negatywnie wpływałaby zatem na zdrowie ludzi korzystających z przedmiotowego budynku, mając na uwadze warunki sanitarne w obiekcie, które panowałyby po przejściu fali powodziowej. Przedmiotowe zagospodarowanie terenu poprzez budowę nowego obiektu budowlanego przeznaczanego na pobyt ludzi, stanowi więc zagrożenie dla zdrowia ludzi, a w interesie społecznym najważniejsze jest bezpieczeństwo obywateli. W świetle powyższego, RZGW odmówił uzgodnienia ww. projektu decyzji o warunkach zabudowy, wskazując na przesłanki z art. 166 ust. 10 pkt 3 i pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r. poz. 624), powoływanej dalej jako "P.w."

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00