Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. I SA/Rz 596/22

Podatek od nieruchomości; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.NSA Jacek Surmacz, Sędzia WSA Grzegorz Panek, Sędzia WSA Jarosław Szaro /spr./, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi Gminnego Zakładu Komunalnego w O. na interpretację indywidualną Wójta Gminy Osiek Jasielski z dnia 16 sierpnia 2022 r., nr bez numeru w przedmiocie w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Wójta Gminy Osiek Jasielski na rzecz skarżącego Gminnego Zakładu Komunalnego w O. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminnego Zakładu Komunalnego w O. (dalej: wnioskodawca/GZK/Zakład/skarżący) jest interpretacja indywidualna Wójta Gminy O. (dalej: Wójt Gminy) z 16 sierpnia 2022r. (nieoznaczona numerem porządkowym) dotycząca podatku od nieruchomości.

Jak wynika z akt sprawy, 4 sierpnia 2022r. do Wójta Gminy wpłynął wniosek skarżącego o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy O. (dalej: Gmina), wykonującą zadania Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Zakład działa na podstawie ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, ustawy z 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej oraz ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych. GZK jest wyodrębnionym pod względem organizacyjnym i finansowym zakładem budżetowym Gminy działającym na podstawie uchwały Rady Gminy oraz statutu. Zakład jest administratorem należącej do Gminy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w skład której wchodzą sieci wodociągowe i kanalizacyjne sanitarne, studnie kopalne oraz głębinowe (dalej: Infrastruktura). Deklaracje na podatek od nieruchomości obejmującej Infrastrukturę są składane do Gminy przez Zakład. W 2022r. infrastruktura jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od nieruchomości na podstawie uchwały nr [...] Rady Gminy O. z 30 listopada 2021r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w tym podatku na terenie Gminy O.. Zgodnie z § 2 pkt f tej Uchwały, zwalnia się od podatku od nieruchomości: budowle, rurociągi i przewody sieci rozdzielczej wody oraz służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków. Ponadto, w latach 2017-2021 Infrastruktura była zwolniona z opodatkowania podatkiem od nieruchomości, na podstawie uchwały nr [...] Rady Gminy z 4 grudnia 2002r. w sprawie wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości. Na podstawie decyzji nr [...] z 16 marca 2021r. Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w R. w okresie od 1 czerwca 2021r. do 31 maja 2024r. na terenie Gminy obowiązuje taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: Taryfa 2021-2024). Taryfowe ceny i stawki dotyczą wszystkich odbiorców usług wodociągowych i kanalizacyjnych obsługiwanych przez GZK. Zgodnie natomiast z tabelą "C - Ustalenie poziomu niezbędnych przychodów przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego" zawartą w uzasadnieniu wniosku o zatwierdzenie Taryfy 2021-2024 przewidywana marża zysku w tymże okresie została ustalona na poziomie zerowym. Ponadto, z treści tabel alokacji zamieszczonych we wnioskach taryfowych dotyczących taryf obowiązujących na rok 2017, 2018, na okres czerwca 2018 do czerwca 2021 (dalej: Taryfy 2017-2021) wynika również, że nie założono marży zysku w tymże okresie. Intencją Zakładu (Gminy) nie jest osiąganie zysku z tytułu realizacji zadań w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przy wykorzystaniu Infrastruktury. Wszelkie przychody przewidziane w taryfach obowiązujących od roku 2017 służyły/służą bowiem wyłącznie do pokrycia kosztów związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb Gminy, tj. przede wszystkim wydatków koniecznych na utrzymanie i eksploatację Infrastruktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00