Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Opolu z dnia 30 grudnia 2022 r., sygn. II SAB/Op 79/22

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska po rozpoznaniu w dniu 30 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi L. D., B. G., L. K. i M. S. na bezczynność Wojewody Opolskiego w przedmiocie wydania zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie mandatów radnych postanawia odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 14 października 2022 r. L. D., B. G., L. K. i M. S. (zwani też dalej skarżącymi) złożyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na bezczynność Wojewody Opolskiego w przedmiocie wydania zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie mandatów radnych. Skarżący wyjaśnili, że pismem z dnia 5 lipca 2021 r. zawiadomili Wojewodę Opolskiego o naruszeniu przepisów w Gminie [...], a mianowicie art. 24d ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (obecnie: Dz. U. z 2022 r. poz. 559, z późn. zm. - dop. Sądu), zwanej dalej "u.s.g.", zgodnie z którym wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Tymczasem Burmistrz [...] wielokrotnie w latach 2019 i 2020 zawierał umowy cywilnoprawne z dwoma radnymi. Zdaniem skarżących takie postępowanie Burmistrza jest niezgodne z prawem i powinno skutkować wygaszeniem mandatu obu radnych. Wobec tego skarżący wystąpili do organu nadzoru, jakim jest Wojewoda Opolski, ale ten udzielił odpowiedzi negatywnej, powołując się na swoją ocenę charakteru prawnego zawartych umów, wykluczający zastosowanie art. 24d u.s.g. Powołując się na orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego i przepisy Konstytucji RP oraz art. 190 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, wywiedli, że wykładania celowościowa i systemowa art. 24 u.s.g. nakazuje przyjąć, że przepis ten jest jednym ze skierowanych do radnego gminy zakazów, których naruszenie jest obwarowane sankcją wygaśnięcia mandatu, jest przepisem antykorupcyjnym, ma zapobiegać sytuacjom, kiedy radny gminy będzie wykonywał pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z gminą, w której uzyskał mandat. Nie godząc się ze stanowiskiem Wojewody, skarżący ponownie wystąpili z żądaniem podjęcia działań zmierzających do usunięcia dostrzeżonego naruszenia prawa. Zarzucili Wojewodzie Opolskiemu bezprawne zachowanie i pozostawanie w rażącej bezczynności w powyższym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00