Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 1 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 483/22

Ochrona środowiska

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 1 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi M. N. i D. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...], nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 17 stycznia 2022 r., sprostowaną postanowieniem z 25 lutego 2022 r., Burmistrz Działdowa (dalej: "Burmistrz", "organ pierwszej instancji") określił, na wniosek D. K. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą S. (zwanej dalej: "inwestorką"), środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na posadowieniu i uruchomieniu instalacji do odzysku odpadów złomu - strzępiarki (urządzenia mobilnego) na terenie nieruchomości zlokalizowanej w D., na działce nr [...] , obręb nr [...].

Odwołania od tej decyzji wnieśli M. N. i D. N. i (dalej: "skarżący"), zarzucając w szczególności: skierowanie jej do nieistniejącego podmiotu, wydanie przez organ, który podlegał wyłączeniu, niewłaściwie ustalony krąg stron postępowania, wadliwą ocenę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i nieuwzględnienie postanowień obowiązującego planu miejscowego.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie (dalej: "Kolegium") decyzją

z [...] r. utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu decyzji Kolegium przytoczyło treść przepisów ustawy z dnia

3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

(Dz. U. z 2021 r. poz. 2373, ze zm.), dalej "ustawa" lub "u.i.o.ś.", które miały zastosowanie w sprawie. Zaznaczyło, że zamierzone przedsięwzięcie mieści się w katalogu określonym w § 2 ust. 1 pkt 44 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839), zwane dalej "rozporządzeniem". Kolegium podniosło też, że działka, na której zrealizowane ma być przedmiotowe przedsięwzięcie, jest objęta uchwałą nr XXXVI/445/02 Rady Miejskiej Działdowo z 24 maja 2002 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Działdowo (Dz. Urz. Woj. war.-maz. z 2002 r. Nr 78, poz. 1166; ze zm.), dalej także "mpzp", a zamierzona inwestycja ma być zlokalizowana na części działki oznaczonej na rysunku planu symbolem [...] - zabudowa jednorodzinna z działalnością gospodarczą. Wywiodło z treści § 7 ust. 1, § 12 i § 52 ust. 2 ww. uchwały, że nie ma bezwzględnego zakazu lokalizowania przedsięwzięć wymagających sporządzenia raportu, gdyż lokalizacja planowanego przedsięwzięcia, z uwagi na przeznaczenie sąsiednich działek, określone w mpzp, nie będzie stanowić zagrożenia dla innych funkcji ustalonych planem. Ponadto, nie dojdzie do przekroczenia dopuszczalnych norm poza granicami nieruchomości należącej do inwestora. W konsekwencji Kolegium stwierdziło, że planowane przedsięwzięcie pozostaje w zgodzie z ustaleniami zawartymi w planie miejscowym uchwalonym dla terenu, na którym ma zostać ono zrealizowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00