Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. II SAB/Kr 213/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magda Froncisz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Mirosław Bator Sędzia WSA Jacek Bursa po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 6 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi M. C. na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z dnia 9 sierpnia 2022 r. I. zobowiązuje Prezydenta Miasta Krakowa do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 14 dni od dnia zwrotu akt organowi, II. stwierdza, że Prezydent Miasta Krakowa dopuścił się bezczynności, III. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, IV. zasądza od Prezydenta Miasta Krakowa na rzecz M. C. 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
M. C. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę z dnia 2 września 2022 r., złożoną do organu 20 września 2022 r., na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z dnia 9 sierpnia 2022 r.
Organowi skarżący zarzucił naruszenie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Podnosząc powyższy zarzut skarżący wniósł o: zobowiązanie organu do udostępnienia informacji publicznej w terminie 7 dni od otrzymania odpisu wyroku; stwierdzenie, że organ dopuścił się bezczynności; zasądzenie kosztów postępowania.
W uzasadnieniu skargi wskazano, że w dniu 9 sierpnia 2022 r. skarżący złożył wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci 2 operatów szacunkowych nieruchomości nabywanych przez Urząd Miasta w Krakowie do Zasobu Gminy Miejskiej Kraków po przeprowadzeniu ich anonimizacji.
Pismem z dnia 23 sierpnia 2022 r. Urząd Miasta w Krakowie odmówił wydania przedmiotowych dokumentów wskazując, iż wskazane wyżej operaty szacunkowe nie podlegają udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Zdaniem skarżącego niewątpliwie Urząd Miasta w Krakowie jest organem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej w postaci operatu szacunkowego. Przedmiotowe stanowisko znajduje uzasadnienie chociażby w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 grudnia 2013 r. sygn. akt I OPS 8/13 oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt II SAB/Wa 826/19, z których wynika, że wskazane wyżej operaty posiadają walor informacji publicznej, wskazują bowiem, na podstawie jakich danych organy administracji publicznej doszły do ustalenia wartości nieruchomości.