Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2022 r., sygn. II SA/Po 647/22

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jakub Zieliński Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Asesor WSA Paweł Daniel (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 listopada 2022 r. sprawy ze skargi P. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 31 maja 2022 r., nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze [...] (dalej również jako: "Kolegium" albo "organ II instancji") decyzją z dnia 31 maja 2022 r., nr [...], utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta i Gminy W. z dnia 28 marca 2022 r. znak: [...], którą organ ustalił warunki zabudowy dlii inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie budynku produkcyjno-magazynowego z częścią biurowo-socjalną o część produkcyjną, magazynową i socjalną, budowie wiaty na odpady oraz budowie urządzeń technicznych, przewidzianej do realizacji na terenie działkach o nr ewid. [...], [...], [...], obręb W., gmina W..

W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia wskazano, że inwestor V. Sp. z o.o. (obecnie A. Sp. z o.o. - pismo z dnia 17 stycznia 2022 r.) wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy W. z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie budynku produkcyjno-magazynowego z częścią biurowo-socjalną o część produkcyjną, magazynową i socjalną, budowie wiaty na odpady oraz budowie urządzeń technicznych, przewidzianej do realizacji na terenie działkach o nr ewid. [...], [...], [...], obręb W., gmina W. (dalej również jako: "inwestycja").

Postępowanie w przedmiocie ustalenia decyzji o warunkach zabudowy zostało wszczęte w dniu 19 maja 2021 r., a następnie decyzją z dnia 28 marca 2022 r. ustalono warunki zabudowy dla planowanej inwestycji.

Od powyższej decyzji odwołanie w ustawowym terminie złożył P. G..

Samorządowe Kolegium Odwoławcze rozpoznając wniesione odwołanie przytoczyło treść przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz. U. 2022, poz. 503, dalej również jako: "ustawa" albo "u.p.z.p.") oraz aktu wykonawczego do tejże ustawy - rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2003, Nr 164, poz. 1588 ze zm., dalej jako: "rozporządzenie"). Następnie organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z treścią art. 61 ust. 2 ustawy ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1. Jeżeli planowana inwestycja jest inwestycją produkcyjną dokonywaną w oparciu o art. 61 ust. 2 u.p.z.p., to wyłączone jest zastosowanie względem niej wynikającego z art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p. wymogu zachowania zasady dobrego sąsiedztwa, a więc dostosowania się do określonych cech zabudowy i zagospodarowania terenu sąsiedniego. Eliminuje to tym samym konieczność wyznaczenia obszaru analizowanego oraz sporządzenia analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, na którym ta inwestycja jest planowana z uwagi na brak podstaw do określenia wymagań dotyczących kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania nowej zabudowy. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 1 u.p.z.p., wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe m.in. w przypadku, gdy co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu (tzw. zasada dobrego sąsiedztwa). Określenie cech, do których trzeba dostosować nową zabudowę jest obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie w sprawie warunków zabudowy, a narzędziem temu służącym jest analiza funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, tzw. analiza urbanistyczna, której sporządzenie nakazuje § 3 rozporządzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00