Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. I SA/Op 242/22

Podatek od środków transportowych; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Łozowska Asesor sądowy Anna Komorowska-Kaczkowska Protokolant Referent stażysta Dagmara Jugo po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 listopada 2022 r. sprawy ze skargi S. J. na interpretację indywidualną Wójta Gminy Wilków z dnia 11 lipca 2022 r., nr Fn.3120.1.2022 w przedmiocie podatku od środków transportowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej przez S. J. (dalej jako: strona skarżący, wnioskodawca) jest interpretacja indywidualna Wójta Gminy Wilków (dalej jako: organ) z dnia 11 lipca 2022 r. dotycząca podatku od środków transportowych i uznająca za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy, co do niepodlegania obowiązkowi podatkowemu samochodu, który jest niesprawny technicznie, niekompletny oraz nieopłacalny do remontu.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskodawca podał, że jest właścicielem samochodu, który jest niesprawny technicznie, bez ważnego przeglądu, niekompletny oraz nieopłacalny do remontu. Podzespoły z tego pojazdu zamierza wykorzystać w swoim gospodarstwie. Według oceny wnioskodawcy, samochód jest jego własnością, a więc on decyduje o jego przeznaczeniu i nikt w państwie demokratycznym, które przestrzega Konstytucji RP, nie może go zmuszać aby płacił podatek drogowy za pojazd, który nie jest w stanie poruszać się po drogach o własnym napędzie. Nikt również nie może zmuszać wnioskodawcy, aby oddał samochód za darmo lub za dopłatą do kasacji na złomowisko, skoro może części z pojazdu wykorzystać w gospodarstwie jako części zamienne do innych pojazdów i maszyn rolniczych.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Jak Urząd Gminy Wilków interpretuje art. 9 ust. 4a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.) [dalej: u.p.o.l.] oraz stwierdzenie: "przez ponowne dopuszczenie do ruchu należy w związku z tym rozumieć potencjalną możliwość wykorzystania przez właściciela pojazdu na drogach publicznych", a przede wszystkim jakie warunki musi spełniać samochód, żeby został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu oraz jakie warunki musi spełniać pojazd aby rozumieć potencjalną możliwość wykorzystania przez właściciela pojazdu na drogach publicznych? Czy pojazd, który nie ma ważnego przeglądu technicznego i jest niesprawny technicznie, spełnia wymóg potencjalnej możliwości wykorzystania przez właściciela pojazdu na drogach publicznych, czyli czy może poruszać się po drogach publicznych?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00