Postanowienie WSA w Opolu z dnia 30 listopada 2022 r., sygn. I SA/Op 299/22
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Sędkowska Asesor sądowy Anna Komorowska-Kaczkowska Protokolant Referent stażysta Grażyna Sułkowska-Kosmider po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2022 r. sprawy ze skargi K. Spółki z o.o. w B. na rozstrzygnięcie Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki z dnia 2 września 2022 r., nr [...] w przedmiocie negatywnej ponownej oceny projektu postanawia 1) odrzucić skargę, 2) zwrócić stronie skarżącej kwotę 200,00 zł (słownie złotych: dwieście 00/100), tytułem zwrotu uiszczonego wpisu od skargi.
Uzasadnienie
K. Sp. z o.o. w B. (dalej określana jako: "Skarżąca", "Strona", "Wnioskodawca") wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na "negatywną ponowną ocenę projektu, tj. na rozstrzygnięcie protestu z 12 maja 2022 r., wniosku o dofinansowanie projektu nr [...] pt. [...], złożonego w trybie konkursowym w ramach I (2021) naboru do Podziałania 2.1.2. Wsparcie TIK w przedsiębiorstwach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 - 2020, o czym Skarżąca została zawiadomiona 6 września 2022 r. pismem o numer [...], datowanym na 2 września 2022 r.
Jak wynika z akt sprawy, Skarżąca złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. [...] w trybie konkursowym w ramach I (2021) naboru do Poddziałania 2.1.2. Wsparcie TIK w przedsiębiorstwach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 - 2020.
Pismem z 4 maja 2022 r. Instytucja Pośrednicząca - Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki (dalej także zwane: OCRG) poinformowała Skarżącą o negatywnej ocenie projektu na etapie oceny merytorycznej, wskazując, że projekt nie spełnia bezwzględnych kryteriów merytorycznych uniwersalnych, tj. kryterium nr 2 "Wykonalność i efektywność projektu" i kryterium nr 5 "Kwalifikowalność wydatków w zakresie finansowo - ekonomicznym". Jednocześnie instytucja pośrednicząca w piśmie tym zawarła pouczenia o możliwości wniesienia protestu. W pouczeniu wskazano, że istnieje możliwość złożenia pisemnego protestu do Instytucji Pośredniczącej RPO 2014 - 2020 (Opolskie Centrum Gospodarki) w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia doręczenia pisemnej informacji o negatywnej ocenie projektu, zgodnie z Rozdziałem 15 - Procedura odwoławcza, Ustawy z 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020. Jednocześnie jak wynika z Regulaminu konkursu instytucja ta nie była instytucją właściwą do rozstrzygnięcia protestu. Zgodnie bowiem z punktem 21 Regulaminu Konkursu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 - 2020, Oś Priorytetowa II Konkurencyjna Gospodarka, poddziałanie 2.1.2. Wsparcie TIK w przedsiębiorstwach, w przypadku negatywnej oceny projektu, o której mowa w art. 53 ust. 2 ustawy wdrożeniowej, wnioskodawca ma prawo w terminie 14 dni, od dnia doręczenia informacji, o której mowa w art. 45 ust.4 ww. ustawy, złożyć pisemny protest, za pośrednictwem instytucji, o której mowa w art. 39 ust. 1, tj. Instytucji Organizującej Konkurs. Jak wynika, z wyjaśnień OCRG, została ona ustanowiona jako instytucja pośrednicząca dla Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014 - 2020, nie posiada natomiast umocowania do rozpatrywania protestu, tj. czynności zastrzeżonej dla Instytucji Zarządzającej. W przypadku RPO WO 2014 - 2020, to Województwo Opolskie, w imieniu którego działa Zarząd Województwa Opolskiego jest instytucją zarządzającą właściwą do rozpatrywania protestów na podstawie art. 55 ustawy wdrożeniowej.