Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II SA/Ol 702/22

Żołnierze zawodowi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 listopada 2022 r. sprawy ze skargi M. C. na decyzję Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] w O. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie utraty prawa do uposażenia za okres zwolnienia lekarskiego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją nr (...) z dnia 7 czerwca 2022 r. Dowódca Jednostki Wojskowej (...) w (...) (dalej jako: "organ I instancji"), na podstawie art. 104 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 735 ze zm., dalej jako: "k.p.a.") w związku z art. 279 ust. 3 i 13 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r. poz. 655, dalej jako: "ustawa o obronie Ojczyzny"), stwierdził utratę przez M. C. (dalej jako: "strona" lub "skarżący") prawa do uposażenia za okres zwolnienia lekarskiego udzielonego w okresie od 25 marca 2022 r. do 29 kwietnia 2022 r. W uzasadnieniu podniesiono, że strona we wskazanym okresie przebywała na zwolnieniu lekarskim. W dniu 29 kwietnia 2022 r. w godzinach 10.00-12.00 dwuosobowa komisja, powołana przez Dowódcę (...) Rozkazem Dziennym (...) z 29 kwietnia 2022 r., dokonała kontroli prawidłowości wykorzystania przez stronę zwolnienia lekarskiego. Jak wynika z protokołu przeprowadzonej kontroli strony nie zastano w miejscu zamieszkania, tj. pod adresem przez nią wskazanym i odnotowanym w dokumentacji osobowej – Teczce Akt Personalnych. W związku z powyższym, komisja udała się pod adres zameldowania strony, wskazany i odnotowany w Teczce Akt Personalnych oraz w kontrolowanym zwolnieniu lekarskim, jednakże strony nie zastano również pod tym adresem. W tej sytuacji członek komisji skontaktował się ze stroną telefonicznie. W trakcie rozmowy nie ustalono miejsca pobytu żołnierza ani nie uzyskano wyjaśnień w zakresie zaistniałej sytuacji. W ocenie organu I instancji brak pobytu strony w podanym przez niego miejscu zamieszkania w trakcie trwającego zwolnienia lekarskiego wskazuje na nieprawidłowość wykorzystania tego zwolnienia. Zaznaczono przy tym, że strona nie przedsięwzięła żadnych czynności zmierzających do wyjaśnienia tej sytuacji podczas rozmowy telefonicznej z członkiem komisji. Podkreślono przy tym, że obowiązek wskazania przełożonym prawidłowych adresów zamieszkania czy zameldowania spoczywa na żołnierzu, a w tym przypadku zostało to zaniedbane. Zgodnie zaś z art. 279 ust. 3 ustawy o obronie Ojczyzny, jeżeli w wyniku kontroli zostanie ustalone nieprawidłowe wykorzystanie zwolnienia lekarskiego, co w tym konkretnym przypadku miało miejsce, żołnierz zawodowy traci prawo do uposażenia za cały okres zwolnienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00