Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 listopada 2022 r., sygn. II SA/Ol 720/22

Zabezpieczenie społeczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 22 listopada 2022 r. sprawy ze skargi B. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...] nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Elbląga (dalej jako: "organ pierwszej instancji"), decyzją

z 13 czerwca 2022 r., odmówił B.O. (dalej: "skarżąca"), przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym mężem Z.O.

Odmowa oparta została na czterech przesłankach. Po pierwsze - na art. 17 ust. 1b ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 615 ze zm.; dalej jako: "u.ś.r."). Niepełnosprawność męża istnieje mianowicie od

16 marca 2022 r., więc nie jest możliwe przyjęcie, aby inwalidztwo powstało do ukończenia 18 lub 25 roku życia. Po drugie - na art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a u.ś.r. Osoba wymagająca opieki pozostaje bowiem w związku małżeńskim ze skarżącą, która nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Po trzecie

i czwarte - na art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r., ponieważ skarżąca ma przyznane zarówno prawo do emerytury, jak również do renty rodzinnej.

W odwołaniu od powyższej decyzji organu pierwszej instancji, skarżąca zarzuciła oparcie się na art. 17 ust. 1b u.ś.r., który wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego (dalej TK) z 21 października 2014 r. (sygn. akt K 38/13), został uznany za niekonstytucyjny

w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną, ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki. Jej zdaniem, opiekun osoby niepełnosprawnej, który pobiera emeryturę lub rentę w wysokości niższej, niż świadczenie pielęgnacyjne ma prawo do wyrównania różnicy między kwotą emerytury lub renty, a kwotą świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00