Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. II SA/Kr 964/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Magda Froncisz po rozpoznaniu w dniu 29 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 19 maja 2022 r. nr SKO.GN/4160/25/2022 w przedmiocie odmowy zatwierdzenia podziału nieruchomości 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; 2/ zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz K. B. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta i Gminy Skawina decyzją z dnia 20 stycznia 2022 r. nr MG.6831.71.2020 działając na podstawie art. 93 ust. 1, 3, art. 96 ust. 1, art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz art. 104 K.p.a., po rozpatrzeniu wniosku K. B. odmówił zatwierdzenia projektu podziału nieruchomości położonej w obrębie W. , gm. Skawina, stanowiącej działki ewidencyjne nr [...] o pow. 1,0604 ha, nr [...] o pow. 0,1367 ha, objętej księgą wieczystą nr [...] na działki: nr [...] o pow. 0,0900 ha, nr [...] o pow. 0,5660 ha, nr [...] o pow. 0,5411 ha, przedstawionego na mapie z projektem podziału działek, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego prowadzonego przez Starostę Krakowskiego w dniu 11.10.2021 r. za numerem [...], sporządzonej przez [...] Biuro Geodezji i Wycen Nieruchomości. W uzasadnieniu organ wskazał, że stosownie do treści art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli jest on zgodny z ustaleniami planu miejscowego. Ponadto zgodnie z art. 93 ust. 3 ww. ustawy podział nieruchomości nie jest dopuszczalny, jeżeli projektowane do wydzielenia działki gruntu nie mają dostępu do drogi publicznej. Za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nnieruchomości objętej podziałem. Nie ustanawia się służebności na drodze wewnętrznej w przypadku sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Przepisu nie stosuje się w odniesieniu do projektowanych do wydzielenia działek gruntu stanowiących części nieruchomości, o których mowa w art. 37 ust. 2 pkt 6. Postanowieniem z dnia 16.02.2021 r. Burmistrz Miasta i Gminy Skawina pozytywnie zaopiniował projekt podziału działek nr [...], [...] poł. w obrębie W. , gm. Skawina jako zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Skawina w jej granicach administracyjnych -etap I zatwierdzonego Uchwałą nr XVII/217/16 Rady Miejskiej w Skawinie z dnia 23 marca 2016 r. Na etapie opiniowania wstępnego projektu podziału z ustaleniami planu miejscowego organ odnosi się tylko do jego zgodności z planem miejscowym pod względem przeznaczenia terenu i możliwości zagospodarowania wydzielonych działek gruntu. Na tym etapie natomiast nie są rozpatrywane inne kwestie związane z dopuszczalnością dokonania podziału nieruchomości, w tym dostęp do drogi publicznej projektowanych do wydzielenia działek. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26.05.2020 r. sygn. akt I OSK 1727/19 opiniując zgodność projektu podziału nieruchomości z postanowieniami zawartymi w planie, uprawniony organ musi wykazać, że projekt podziału stwarza lub nie, hipotetyczną możliwość realizacji celu i przeznaczenia terenu, określonego w planie miejscowym. Ocena ta dotyczy całości nieruchomości, to jest każdej z działek, która miałaby powstać na skutek podziału. Organ opiniujący powinien zatem ograniczyć swoje badanie zgodności przedstawionego projektu podziału nieruchomości z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie powinien natomiast badać dalszych warunków możliwości podziału działki. Mając na uwadze powyższe przed wydaniem decyzji administracyjnej organ bada również kwestię dostępności do drogi publicznej projektowanych do wydzielenia działek. Przedmiotowa nieruchomość położona jest przy drodze publicznej powiatowej. Zgodnie z przedłożonym przez wnioskodawcę wstępnym projektem podziału działek nr [...],[...] pół. w W. gm. Skawina dostęp do drogi publicznej dla nowo wydzielanych działek oznaczonych na wstępnym projekcie literami A, B, C ma być zapewniony bezpośrednio z drogi publicznej (działki nr [...]). Pismem z dnia 16.10.2020 r. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego negatywnie zaopiniował wstępny projekt podziału działek nr [...], [...] pół. w W. , gm. Skawina, pod kątem obsługi komunikacyjnej od strony drogi powiatowej nr 1786K (działka drogowa nr [...]). Jednocześnie Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego wskazał Wnioskodawcy dwa warianty umożliwiające uzyskanie pozytywnej opinii odnośnie obsługi komunikacyjnej nowo wydzielanych działek. W piśmie z dnia 16.10.2020 r. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego nawiązuje do wcześniejszego pisma z dnia 12.06.2020 r., które odnosi się do pierwotnej koncepcji podziału nieruchomości i podtrzymuje zawarte w nim stanowisko. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego zwraca uwagę, że jest zobowiązany kierować się naczelną zasadą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nadmienia, że ograniczenie liczby i częstości zjazdów wynika z tego, że każdy zjazd z drogi, z uwagi na pełnione funkcje stanowi dodatkowy punkt kolizji, tj. stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu panującego na drodze. Z treści pism Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego wynika, że nieruchomość podlegająca podziałowi posiada dwa istniejące zjazdy poprzez które powinna być zapewniona obsługa komunikacyjna do nowo wydzielanych działek i nie ma możliwości bezpośredniego skomunikowania z drogą publiczną projektowanej do wydzielenia działki oznaczonej na wstępnym projekcie podziału działek literą A, a na projekcie podziału działek numerem [...]. Pismem z dnia 10.11.2020 r. wnioskodawca zaskarżył opinię Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego z dnia 16.10.2020 r.. W związku z powyższym, działając na podstawie art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami organ zwrócił się do Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego o przedstawienie stanowiska w sprawie zarzutów K. B. zawartych w piśmie z dnia 10.11.2020 r. do opinii z dnia 16.10.2020 r. oraz udzielenia informacji o podtrzymaniu lub zmianie stanowiska zawartego w piśmie z dnia 16.10.2020 r. w sprawie obsługi komunikacyjnej projektowanych do wydzielenia działek. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego pismem z dnia 08.01.2021 r. przesłał odpowiedź skierowaną do K. B. z dnia 14.12.2020 r. W piśmie z dnia 14.12.2020 r. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego podtrzymał stanowisko odnośnie negatywnej opinii w zakresie obsługi komunikacyjnej nowo wydzielanych działek, oznaczonych na wstępnym projekcie literami A, B, C od strony drogi powiatowej. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego wyjaśnił, że powyższe stanowisko podyktowane jest istniejącym zagospodarowaniem pasa drogowego drogi powiatowej nr 1786K, gabarytami działki oraz lokalizacjami zjazdów w bliskiej odległości od siebie. Ponadto wskazał, że naczelną zasadą przy podziale nieruchomości przyległych do dróg publicznych jest zachowanie wymogów wynikających z przepisów odrębnych, w tym ustawy o drogach publicznych, rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego nadmienił również, że w piśmie z dnia 16.10.2020 r. przedstawił dwa warianty umożliwiające uzyskanie pozytywnej opinii odnośnie obsługi komunikacyjnej nowo wydzielanych działek z działek nr [...], [...] poł. w W. . W toku postępowania wnioskodawca nie przedłożył nowego projektu podziału nieruchomości uwzględniającego zaproponowany przez Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego wariant zapewnienia w sposób pośredni dostępu do drogi publicznej projektowanej do wydzielenia działki nr [...]. W wyroku z dnia 5.10.2016 r. sygn. akt II SA/Wr 467/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wskazał, że zapewnienie dostępu do drogi publicznej polega przede wszystkim na tym, że działka przylega do pasa drogowego drogi publicznej i istnieje możliwość urządzenia zjazdu z tej działki na tę drogę (dostęp bezpośredni). Natomiast stosownie do treści art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienie dla tych działek innych służebności drogowych, jeżeli nie ma możliwości wydzielenia drogi wewnętrznej z nieruchomości objętej podziałem. Nie ustanawia się służebności na drodze wewnętrznej w przypadku sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Jest to tzw. pośredni dostęp działek do drogi publicznej (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 05.10.2016 r. sygn. akt II SA/Wr 467/16). Powyższy pogląd w sprawie zapewnienia dostępu do drogi publicznej dla nowo wydzielanych działek prezentuje również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10.01.2020 r. sygn. akt I SA/Wa 2232/19 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 12.10.2017 r. sygn. akt IISA/Sz754/17. Zgodnie z pismami Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego projektowana do wydzielenia działka nr [...] nie posiada zjazdu z drogi publicznej powiatowej i jak wynika z treści tych pism Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego nie przewiduje możliwości zapewnienia nowo wydzielanej działce nr [...] bezpośredniego dostępu do drogi publicznej poprzez nowy zjazd. Mając na uwadze stanowisko Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego oraz orzecznictwo organ uznał, że nie jest spełniony warunek zapewnienia dostępu do drogi publicznej wszystkim projektowanym do wydzielenia działkom, o którym mowa w art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W orzecznictwie wskazuje się, że możliwość urządzenia zjazdu, w celu zapewnienia bezpośredniego dostępu do drogi publicznej nowo wydzielanym działkom determinuje spełnienie warunku o dostępie do drogi publicznej projektowanych do wydzielenia działek, określonego w art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00