Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 listopada 2022 r., sygn. II SAB/Kr 130/22

 

Dnia 25 listopada 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Niedźwiedź Sędziowie: WSA Joanna Człowiekowska WSA Sebastian Pietrzyk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Z. K., M. K. i B. K. - N. na bezczynność Komendanta Komisariatu Policji w J. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z dnia 13 marca 2022 roku I. zobowiązuje Komendanta Komisariatu Policji w J. do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 14 dni od dnia doręczenia odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi, II. stwierdza, że Komendant Komisariatu Policji w J. dopuścił się bezczynności, III. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, IV. zasądza od Komendanta Komisariatu Policji w J. solidarnie na rzecz skarżących Z. K., M. K. i B. K. - N. kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 13 marca 2022 roku (data wpływu na dziennik podawczy Komisariatu Policji w J. 23 marca 2022 roku) skarżące Z. K., M. K. oraz B. K. - N. złożyły do Komendanta Komisariatu Policji w J. wniosek o udostępnienie informacji publicznej, to jest "kopii notatki urzędowej / służbowej funkcjonariuszy policji w J. lub kopii notatników służbowych funkcjonariuszy z przeprowadzonej interwencji w dn. 8.04.2020r. w L. M. ".

W odpowiedzi na ten wniosek Komendant Komisariatu Policji w J. pismem z dnia 23 marca 2022 roku wskazał, że żądana informacja nie może zostać udostępniona. Jak wskazał, wynika to z tego, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj.: Dz. U. z 2020 r., poz. 2176) każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Jednak zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych pisma składane w indywidualnych sprawach nie mają waloru informacji publicznej. Ich przedmiotem nie jest problem czy kwestia, która ma znaczenie dla większej ilości osób, czy grup obywateli, lub jest ważna dla funkcjonowania organów państwa. Wobec tego pismo takie nie dotyczy sprawy publicznej i nie powinno być udostępniane w trybie u.d.i.p. Podobnie nie można przy pomocy u.d.i.p. starać się o uzyskanie informacji w swojej własnej sprawie. Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie może być nadużywana i wykorzystywana w czysto prywatnych sprawach. Z żądania udostępnienia informacji publicznej musi wynikać interes obiektywny, a nie subiektywny (por. np. uzasadnienie do wyroków: NSA z dnia 20 września 2018r., sygn. akt I OSK1359/18, NSA z dnia 30 stycznia 2015r., sygn. akt I OSK 617/14, WSA we Wrocławiu z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. akt IV SAB/Wr 179/18).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00