Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 listopada 2022 r., sygn. II SA/Gl 1100/22

Administracyjne postępowanie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Artur Żurawik, Asesor WSA Aneta Majowska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 listopada 2022 r. sprawy ze skargi Miasta R. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 13 czerwca 2022 r. nr SKO.PSI/41.5/234/2022/7470 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności w przedmiocie właściwości miejscowej w sprawie opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej: "Kolegium") postanowieniem z dnia 13 czerwca 2022 r., nr SKO.PSI/41.5/234/2022/7470, działając na podstawie art. 61a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2022 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, dalej w skrócie: "k.p.a."), odmówiło wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka S. B. umieszczonego w pieczy zastępczej. W uzasadnieniu wskazało, że w dniu 24 marca 2022 r. do organu wpłynął wniosek Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w R. z dnia 18 marca 2022 r. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość miejscową organu pomiędzy Starostą B. a Prezydentem Miasta R. do ponoszenia tych wydatków. Wobec tego, Kolegium aktem z dnia 29 kwietnia 2022 r. stwierdziło właściwość miejscową Prezydenta Miasta R. w sprawie dotyczącej ponoszenia wydatków na utrzymanie dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. Kolegium wskazało, że z treści art. 61a § 1 k.p.a. wynikają dwie samodzielne i niezależne przesłanki wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania. Jedną z nich jest wniesienie podania przez osobę, która nie jest stroną, a drugą przesłanką jest zaistnienie innych uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających wszczęcie postępowania, przy czym przyczyny te nie zostały skonkretyzowane. Nadto, w judykaturze podkreśla się, że wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania administracyjnego jest dopuszczalne wyłącznie z powodu oczywistych przeszkód o charakterze przedmiotowym i podmiotowym, tj. takich, których wystąpienie jest możliwe do stwierdzenia już po wstępnej analizie wniosku. Przyczyny, o których mowa w art. 61a § 1 k.p.a. muszą być oczywiste, dostrzegalne prima facie, obiektywne - których ustalenie i wskazanie nie wymaga prowadzenia postępowania wyjaśniającego ze strony organu. Uzasadnione przyczyny uniemożliwiające wszczęcie postępowania to okoliczności, które w oczywisty sposób stanowią przeszkodę do jego wszczęcia, na przykład gdy przepisy prawa nie dają podstaw prawnych do wszczęcia postępowania w sprawie albo gdy uprzednio rozstrzygnięto sprawę decyzją ostateczną. Natomiast rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego jest rozstrzygnięciem niezaskarżalnym, dlatego nie jest możliwe prowadzenie postępowania w przedmiocie stwierdzenia jego nieważności. W postanowieniu wydanym w trybie art. 61a § 1 k.p.a. organ ogranicza się wyłącznie do stwierdzenia przesłanek formalnych uniemożliwiających merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy, stad też nie gromadzi dowodów, na podstawie których ustala się stan faktyczny, oraz nie może formułować wniosków i ocen dotyczących meritum żądania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00