Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 października 2022 r., sygn. IV SA/Po 557/22
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 12 października 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Wielkopolskiego na uchwałę Rady Miasta Piły z dnia 28 września 2021 r. nr XLVIII/508/21 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Piły w rejonie ulic Wapiennej i Żwirowej 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; 2. zasądza od Miasta Piły na rzecz skarżącego Wojewody Wielkopolskiego kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Na sesji w dniu 28 września 2021 r. Rada Miasta Piły (dalej jako "Rada Miasta") podjęła uchwałę nr XLVIII/508/21 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Piły w rejonie ulicy Wapiennej i Żwirowej (zwaną dalej "Uchwałą", "Planem miejscowym" lub "Planem").
Pismem datowanym na 27 lipca 2022 r. (IR-XI.0552.11.2022.2) Wojewoda Wielkopolski (dalej jako "Wojewoda" lub "Skarżący"), reprezentowany przez r. W., zaskarżył w całości Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości oraz o zasądzenie od strony przeciwnej na rzecz Skarżącego kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.
W uzasadnieniu skargi jej autor na wstępie podał, że Uchwała została doręczona organowi nadzoru 4 października 2021 r. Następnie - mając na względzie treść art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741, z późn. zm.; dalej w skrócie "u.p.z.p.") oraz wynik analizy Uchwały w zakresie jej zgodności z ww. ustawą w odniesieniu do zasad sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (w skrócie "m.p.z.p.") - Skarżący stwierdził, że ww. przepis naruszono poprzez wyznaczenie w Uchwale zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na terenie określonym jako teren obiektów produkcyjnych, składów, magazynów i zabudowy usługowej (oznaczony symbolem P/U). W § 5 ust. 1 pkt 4 Uchwały wprowadzono oznaczenie obowiązujące na rysunku Planu - maksymalne nieprzekraczalne linie zabudowy dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Także w § 5 ust. 3 Uchwały wprowadzono maksymalne nieprzekraczalne linie zabudowy dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych, dopuszczając jednocześnie w § 9 pkt 1 Uchwały zachowanie istniejących budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz dopuszczenie lokalizacji na działce budowlanej wyłącznie jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w granicach maksymalnych nieprzekraczalnych linii zabudowy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 4, oznaczonych na rysunku. Z rysunku Planu wynika, że na terenie P/U w granicach wskazanych przez maksymalne nieprzekraczalne linie zabudowy dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych wyznaczono obszar, w którym możliwa jest lokalizacja zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W obszarze tym, zgodnie z podkładem mapowym, znajduje się wiele niezabudowanych działek, na których może powstać budynek mieszkalny jednorodzinny, a więc zabudowa o funkcji zupełnie odmiennej od przeznaczenia terenu P/U.