Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 13 października 2022 r., sygn. III SA/Gd 1023/21
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Janina Guść, Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Sudoł, Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 października 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Pomorskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Słupsku z dnia 25 listopada 2020 r., nr XXV/412/20 w sprawie ustalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Słupsk stwierdza nieważność § 12 ust. 5 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Słupsku (dalej zwana również jako: "Rada") w dniu 25 listopada 2020 r. podjęła uchwałę nr XXV/412/20 w sprawie ustalenia Regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Słupsk (dalej także jako: "uchwała").
Podstawę prawną uchwały stanowił art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 713, poz. 1378), art. 12 pkt 11 w zw. z art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 920) oraz art. 30 ust. 6 i ust. 6a, art. 49 ust. 2 w związku z art. 91d pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).
Przedmiotowa uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego w dniu 10 grudnia 2020 r. pod poz. 5306.
Skargę na powyższą uchwałę wniósł Wojewoda Pomorski, zaskarżając ją w części objętej zapisem § 12 ust. 5 i zarzucając w tym zakresie istotne naruszenie art. 7 i art. 94 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) oraz art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 - zwanej dalej w skrócie jako: "KN"), polegające na wykroczeniu poza zakres regulacji powierzonej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego przez ustawodawcę. W związku z powyższymi zarzutami Wojewoda Pomorski wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w zaskarżonej części, a ponadto o zasądzenie na jego rzecz kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych, a także o skierowane sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym.