Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 8 września 2022 r., sygn. II SA/Łd 199/22

Ochrona zwierząt; Prawo miejscowe

Dnia 8 września 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Grosińska-Grzymkowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Robert Adamczewski Asesor WSA Tomasz Porczyński po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 8 września 2022 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sieradzu na uchwałę Rady Gminy Brąszewice z dnia 24 marca 2021 roku nr XXIV/138/2021 w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Brąszewice na rok 2021. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości. dc

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Sieradzu zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi uchwałę nr XXIV/138/2021 Rady Gminy Brąszewice z dnia 24 marca 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami w Gminie Brąszewice na rok 2021 (Dz. U. Woj. Łódzkiego z 2021 r., poz. 1650), w części, tj. w zakresie § 3, § 14-15, § 19 i § 21 załącznika do ww. uchwały, zarzucając naruszenie:

1. art. 7, art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (t.j. Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.) - dalej: "Konstytucja RP" - oraz art. 11a ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz. U. z 2020 poz. 638) - zwanej dalej: "u.o.z." - poprzez wskazanie w § 3 załącznika do uchwały, że zakres Programu odpowiada treści art. 11a ust. 2 ww. ustawy przy jednoczesnym wskazaniu w dalszej części określeń nie odpowiadających treści ustawy wskazujących na to, że zakres ten obejmuje m.in. zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom Gminy poprzez odławianie bezdomnych zwierząt (§ 3 ust. 3), zmniejszenie populacji bezdomnych zwierząt poprzez (§ 3 ust. 4): a) obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt; b) poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt; c) usypianie ślepych miotów;

2. tj. art. 7, art. 94 Konstytucji RP oraz art. 11a ust. 2 pkt 2 u.o.z. poprzez niewyczerpanie delegacji ustawowej i wskazanie w § 14 i 15 regulacji odnoszących się do opieki nad wolno żyjącymi kotami, które są niedoprecyzowane w zakresie odnoszącym się do: sposobu w jaki nastąpi ustalenie miejsc, w których przebywają koty wolno żyjące, kiedy konkretnie kotom zostanie zapewnione schronienie i udzielona pomoc, w tym dokarmianie oraz komu konkretnie zostaną powierzone te zadania;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00