Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 września 2022 r., sygn. II SA/Kr 629/22

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: SWSA Joanna Człowiekowska (spr.) SWSA Agnieszka Nawara - Dubiel SWSA Monika Niedźwiedź po rozpoznaniu w dniu 9 września 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi K. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 4 kwietnia 2022 r., znak: SKO.ZP/415/165/2022 w przedmiocie jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości oddala skargę

Uzasadnienie

Wójt Gminy Oświęcim decyzją z dnia 2 marca 2022 r. znak: WZ.6725.12.2020, działając na podstawie art. 37 ust. 6 w związku z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, art. 104 i art. 107 K.p.a. w związku z § 22 uchwały nr XLVIII/539/18 Rady Gminy Oświęcim z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w sołectwie Zaborze w rejonie ulic B. i G. ustalił K. B. jednorazową opłatę w wysokości 23.285,40 zł z tytułu wzrostu wartości nieruchomości obejmującej działkę nr [...] obręb Zaborze cz. [...] o łącznej pow. 3275,00 m2 w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zbyciem tej nieruchomości.

W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel zbywa tę nieruchomość, wójt pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, której wysokość nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości. Zgodnie z art. 37 ust. 6 u.p.z.p., wójt ustala opłatę, o której mowa w art. 36 ust. 4, w drodze decyzji, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego.

Do organu dnia 16 stycznia 2019 r. wpłynął akt notarialny, umowa sprzedaży repetytorium A nr [...], z którego wynika, że dokonano zbycia nieruchomości obejmującej działki nr [...],[...],[...] obręb Zaborze, cz. [...] znajdujące się w terenie, na którym obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony uchwałą nr XLVIII/539/18 Rady Gminy Oświęcim z dnia 20 czerwca 2018 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w sołectwie Zaborze w rejonie ulic B. i G.. Działka nr [...] położona jest w jednostkach strukturalnych planu 3 MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz w niewielkim zakresie KDW-tereny dróg. Działki nr [...],[...] obręb Zaborze cz. [...] położone są w jednostce strukturalnej planu 3 MN -tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Przed uchwaleniem obowiązującego miejscowego planu obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu położonego w sołectwie Zaborze w rejonie ulic Borowiec i Grójecka uchwalony uchwałą nr XIII/132/15 Rady Gminy Oświęcim z dnia 24 listopada 2015 r. Działka nr [...] obręb Zaborze cz. [...] położona była w jednostkach strukturalnych: 2 RM - tereny zabudowy zagrodowej oraz w niewielkim zakresie 1 MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Działki nr [...],[...] obręb Zaborze cz. [...], położone były w jednostce strukturalnej planu 1 MN - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Podstawą ustalenia opłaty planistycznej jest wzrost wartości nieruchomości spowodowany uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego. Pomiędzy wzrostem wartości nieruchomości a uchwaleniem lub zmianą planu zagospodarowania przestrzennego musi zachodzić bezpośredni związek. Oznacza to, że wzrost wartości nieruchomości musi być efektem zapisów uchwalonego lub zmienianego planu, a nie np. ogólną koniunkturą gospodarczą na lokalnym rynku nieruchomości. Działki nr [...], [...] przed zmianą planu miejscowego przeznaczone były pod tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, po zmianie planu miejscowego przeznaczenie ww. działek nie zmieniło się. Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie wpłynęło na wzrost wartości nieruchomości obejmującej ww. działki, tym samym nie ma podstaw do naliczenia przez wójta opłaty o której mowa w art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i żądania jej uiszczenia. Tym samym, z powodu bezprzedmiotowości nie prowadzono postępowania w zakresie ww. działek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00