Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Wa 147/22

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Jędrzejewska-Jaroszewicz Sędzia WSA Małgorzata Boniecka-Płaczkowska Sędzia WSA Joanna Skiba (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi F. M. na decyzję Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 9 listopada 2021 r. nr DO.1.7614.364.2021.MW w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z 1 stycznia 1999 r. prawa własności nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Minister Rozwoju i Technologii decyzją z dnia 9 listopada 2021 r., nr DO.1.7614.364.2021.MW, po rozpatrzeniu odwołania F. M., utrzymał w mocy decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 30 sierpnia 2020 r., nr NWIIIb.7533.241.2019.

Zaskarżona decyzja wydana została w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i ocenę prawną sprawy.

Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 73 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.), decyzją z dnia 30 sierpnia 2020 r., stwierdził nabycie z mocy prawa, z dniem 1 stycznia 1999 r., przez Powiat [...], prawa własności nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej [...], obręb [...], oznaczonej jako działka nr [...] o pow. 0,0638 ha, objętej księgą wieczystą nr [...], zajętej pod drogę publiczną ul. [...].

Od ww. decyzji Wojewody Śląskiego z dnia 27 sierpnia 2020 r. odwołanie złożył F. M..

Minister Rozwoju i Technologii decyzją z 9 listopada 2021 r. utrzymał powyższą decyzję w mocy, podzielając stanowisko, że w sprawie zostały spełnione przesłanki z art. 73 ustawy – Przepisy wprowadzające(...).Odwołując się do treści art. 73 powołanej ustawy, organy wywodziły, że przesłanki opisane w tym przepisie zostały spełnione. Nieruchomość była bowiem zajęta drogą publiczną, nie stanowiła na 31 grudnia 1998 r. własności Skarbu Państwa lub jednostki samorządowej i pozostawała wówczas we władaniu publicznoprawnym. W zakresie przestrzennych granic zajęcia jej drogą, Minister powoływał się na dowód w postaci mapy z projektem podziału nieruchomości wraz z wykazem zmian gruntowych sporządzonej przez geodetę uprawnionego S.. K.. Ponadto wskazywał na dowody w postaci metryki ulicy [...], sporządzonej w 1988 r., protokołu zdawczo - odbiorczego, spisanego w dniu 31 grudnia 1998 r., oświadczenia Zarządu Powiatu [...] z dnia 3 grudnia 2020 r. oraz z dnia 17 czerwca 2019 r., z których wynika, że działka nr [...] w dniu 31 grudnia 1998 r. była zajęta pod pas ul. [...] w L. i pozostawała w zarządzie Wojewódzkiej Dyrekcji Dróg Miejskich w K.. W ocenie organu dokumenty te oceniane łącznie jednoznacznie wskazują, że nieruchomość w ww. dacie znajdowała się w pasie drogowym. Oznacza to, że wykonując takie zadania jak oczyszczanie pasa drogowego z zanieczyszczeń, utrzymywanie zieleni i prowadzenie bieżących remontów jednostka samorządu terytorialnego musiała wykonywać co najmniej władztwo faktyczne nad przedmiotową nieruchomością. Wszelkie czynności związane z naprawą, konserwacją czy modernizacją posadowionej w pasie ulicy [...] sieci i urządzeń musiały być zlecane przez jednostkę samorządu terytorialnego lub z nią konsultowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00