Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. III SA/Po 125/22

Oświata

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Asesor sądowy WSA Robert Talaga (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 25 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w P. na uchwałę Rady Miasta z dnia 2 lutego 2021 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych oraz przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania udzielonej dotacji stwierdza nieważność § 3 ust. 13 uchwały

Uzasadnienie

Pismem z dnia 31 grudnia 2021 r. Prokurator Okręgowy w Poznaniu wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę Rady Miasta Poznania Nr XLI/721/VII/2021 z dnia 02 lutego 2021 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji. W istocie skarżący zarzucił przepisowi § 3 ust. 13 uchwały zaskarżonej uchwały naruszenie przepisu art. 38 ust. 1 w związku z art. 36 ust. 3 i art. 26 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.2020.2029 t.j. ze zm.) - zwanej dalej: u.f.z.o. oraz art. 94 w zw. z art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. 1997.78.483 ze zm.), poprzez nałożenie na podmiot dotowany - osobę prowadzącą szkołę, o której mowa w art. 26 ust. 2 u.f.z.o. - dodatkowego, pozaustawowego obowiązku składania harmonogramu realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych w semestrze - w miesiącu poprzedzającym miesiąc rozpoczęcia zajęć w semestrze, co wykracza poza ramy regulacji określone w art. 26 ust. 2 i 3 oraz art. 36 ust. 3 u.f.z.o. i stanowi przekroczenie delegacji ustawowej określonej w art. 38 ust. 1 u.f.z.o. ustanowionej dla jednostki samorządu terytorialnego do określenia w drodze uchwały trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, jak również naruszenie przywołanych powyżej przepisów Konstytucji R.P., poprzez przekroczenie przez organ stanowiący gminy swoich upoważnień ustawowych i wprowadzenie do aktu prawa miejscowego regulacji sprzecznej z przepisami ustawy. W konsekwencji skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności § 3 ust. 13 uchwały Rady Miasta Poznania Nr XLI/721//VIII/2021 z dnia 02 lutego 2021 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00