Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Po 134/22
Interpretacje podatkowe; Podatek dochodowy od osób fizycznych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędzia WSA Karol Pawlicki Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi C. sp. z o. o. w O. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych I. uchyla interpretację w zaskarżonej części; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej spółki kwotę 697,- zł (słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z [...] sierpnia 2021 r. C. Sp. z o.o. z siedzibą w O. (dalej jako: "spółka" lub "skarżąca") wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z otrzymywaniem nagród przez uczestników programu motywacyjnego.
Opisując we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe spółka wskazała, że jest producentem i dystrybutorem wyrobów alkoholowych (dalej jako: "produkty"). Spółka jest zainteresowana zwiększeniem wolumenu sprzedaży swoich produktów. Aby osiągnąć ten cel spółka nawiązała współpracę z [...] Sp. z o.o. (dalej jako: "agencja" lub "organizator"), czyli podmiotem zajmującym się profesjonalnie organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. Agencja świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizator świadczy na rzecz spółki usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego (dalej jako: "program") skierowanego do przedstawicieli handlowych (dalej jako: "przedstawiciele"). Celem programu, jako akcji lojalnościowej, jest zwiększenie rozpoznawalności marek spółki oraz zwiększenie wolumenu ich sprzedaży. Program realizowany jest przez agencję na podstawie umowy zawartej pomiędzy nią a spółką (dalej jako: "umowa") oraz na podstawie regulaminu programu opublikowanego na stronie internetowej programu oraz dostępnego w siedzibie agencji (dalej jako: regulamin"). Zakres usług świadczonych przez agencję na rzecz spółki na podstawie umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję programu, a także weryfikację spełnienia warunków do otrzymania nagród przez uczestników.