Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Kr 518/22

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący - Sędzia WSA Bogusław Wolas, Sędzia WSA Inga Gołowska, Sędzia WSA Michał Niedźwiedź (spr.), po rozpoznaniu 25 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi K. W. na decyzję Dyrektora Małopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z 8 marca 2022 r., nr 466/OR06/21/22 w przedmiocie renty strukturalnej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Małopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rzecz K. W. kwotę 5.617 (pięć tysięcy sześćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

1.1. Decyzją z 30 stycznia 2019 r. Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w T. ustalił K.W. - nazywanemu dalej "Skarżącym", kwotę nienależnie pobranych płatności z tytułu renty strukturalnej.

1.2. Po rozpoznaniu odwołania Skarżącego, decyzją z 23 marca 2019 r., Dyrektor Małopolskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Krakowie utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.

1.3. Wyrokiem z 30 czerwca 2020 r. (sygn. akt I SA/Kr 783/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił powyższą decyzję organu odwoławczego oraz poprzedzającą ją decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR. Jako podstawę prawną wyroku wskazano art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i lit. c) w zw. z art. 135 stawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako "P.p.s.a.").

W motywach wyroku Sąd stwierdził, że zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy miało zagadnienie, kiedy Skarżący został po raz pierwszy pierwszego powiadomiony o nieuzasadnionym charakterze płatności.

Zdaniem Sądu, okoliczność ta jest o tyle istotna, że warunkuje ona przedawnienie się roszczeń organu. Powyższe wynika z art. 73 ust. 1 oraz art. 73 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników (Dz.U.UE.L 2004 nr 141 poz 18). Zgodnie z art. 73 ust. 5 tego rozporządzenia obowiązek zwrotu określony w ust. 1 nie ma zastosowania, jeżeli okres między datą płatności pomocy, a datą pierwszego powiadomienia beneficjenta przez właściwe władze o nieuzasadnionym charakterze danej płatności jest dłuższy niż dziesięć lat. Jednakże jeśli beneficjent działa w dobrej wierze, okres wskazany w akapicie pierwszym jest ograniczony do czterech lat. Nie budziło przy tym wątpliwości Sądu że wypłata przyznanej Skarżącemu renty strukturalnej nie była wynikiem błędu czy też pomyłki organu ją przyznającego. Sąd przyjął również, że Skarżący działał w złej wierze.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00