Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. I SA/Gl 274/22
Egzekucyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Eugeniusz Christ (spr.), Sędziowie WSA Agata Ćwik-Bury, Anna Rotter, Protokolant st. sekretarz sądowy Arkadiusz Kmiotek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2022 r. sprawy ze skargi A. M. - Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w B. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 29 grudnia 2021 r. nr 2401-IOD-2.4108.4.2021 UNP: 2401-21-278849 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty opłaty egzekucyjnej za 2020 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 grudnia 2021 r. nr 2401-IOD-2.4108.4.2021 UNP: 2401-21-278849, wydaną na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w zw. z art. 75 § 4a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2021. 1540 z późn. zm.) oraz pozostałych przepisów prawa powołanych w uzasadnieniu decyzji, po rozpatrzeniu odwołania pana A. M. (dalej strona lub podatnik) od decyzji Naczelnika [...] Urzędu Skarbowego w B. (dalej organ podatkowy) z dnia 30 lipca 2021 r., znak: [...], odmawiającej podatnikowi stwierdzenia nadpłaty opłaty egzekucyjnej stanowiącej dochód budżetu państwa za miesiące od stycznia 2020 do grudnia 2020 r. w wysokości 29.935 zł - Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej Dyrektor lub organ odwoławczy) utrzymał w mocy decyzję organu podatkowego.
Uzasadniając rozstrzygnięcie organ odwoławczy wskazał, że organ podatkowy odmawiając stwierdzenia spornej nadpłaty wyjaśnił, że w świetle art. 149 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych, od 1 stycznia 2019 r. opłata egzekucyjna stała się niepodatkową należnością budżetową o charakterze publicznoprawnym i po potrąceniu wynagrodzenia prowizyjnego komornika, stanowi dochód budżetu państwa. Zgodnie z art. 283 ustawy o komornikach sądowych przepisów art. 149-151 tej ustawy nie stosuje się do opłat egzekucyjnych prawomocnie ustalonych przed dniem wejścia w życie ustawy, która na podstawie art. 306, co do zasady weszła w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Zatem wszystkie opłaty uzyskiwane przez komornika sądowego po dniu wejścia w życie ustawy o komornikach sądowych, o ile postanowienie je ustalające uprawomocniło się po dniu 1 stycznia 2019 r., stanowią niepodatkową należność budżetu państwa i jako takie są podstawą do określenia wynagrodzenia prowizyjnego komornika, zgodnie z art. 150 ustawy o komornikach sądowych.