Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 lipca 2022 r., sygn. II SA/Ol 444/22

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 19 lipca 2022 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta Braniewa na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 5 kwietnia 2022 r., nr PN.4131.172.2022 w przedmiocie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz zasad prowadzenia handlu, w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach oddala skargę.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Braniewie (dalej jako: Rada) w dniu 2 marca 2022 r. podjęła uchwałę Nr XXXII/310/22 w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz zasad prowadzenia handlu, w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach.

Rozstrzygnięciem nadzorczym z 5 kwietnia 2022 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej jako: Wojewoda lub organ nadzoru), na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r., poz. 559, dalej jako: u.s.g.), stwierdził nieważność § 2 załącznika do wyżej wskazanej uchwały. W uzasadnieniu podniesiono, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz art. 5 ustawy z 29 października 2021 r. o ułatwieniach w prowadzeniu handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników (Dz.U. z 2021 r. poz. 2290, dalej jako: u.u.p.h.) miejsce do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników wyznacza rada gminy w drodze uchwały, a także uchwala regulamin określający zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonych miejscach. Także art. 40 ust 2 pkt 4 u.s.g. stanowi, że organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Zatem kompetencja wynikająca z art. 5 u.u.p.h. powinna być realizowana w kontekście art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g., czyli regulować zasady korzystania przez uprawnionych z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Wskazano, że kwestionowana uchwała stanowi akt prawa miejscowego, a organ wykonujący kompetencję prawodawcy, zawartą w upoważnieniu ustawowym, jest obowiązany działać ściśle w granicach tego upoważnienia. Przekroczenie kompetencji lub jej niewypełnienie przez radę przy podejmowaniu uchwały powinno być traktowane jako istotne naruszenie prawa, skutkujące jej nieważnością. Podniesiono, że § 2 Regulaminu wskazuje, jakie konkretnie towary mogą być przedmiotem handlu. Jednakże określenie tego, co może być przedmiotem sprzedaży, o której mowa w przepisach u.u.p.h., stanowi materię ustawową, uregulowaną w art. 4 w zw. z art. 1 pkt 3 u.u.p.h. W myśl tych przepisów, przedmiotem handlu na wyznaczonych miejscach mogą być tylko produkty rolne lub spożywcze oraz wyroby rękodzieła wytworzone w gospodarstwie rolnym, przy czym - pod pojęciem produktów rolnych lub spożywczych, rozumieć należy produkty wymienione w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, runo leśne i dziczyznę, a także produkty przetworzone z przeznaczeniem do spożycia z wykorzystaniem produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, runa leśnego lub dziczyzny. Rada, powtarzając w treści Regulaminu przepis art. 4 u.u.p.h., nie uwzględniła treści art. 1 pkt 3 u.u.p.h., co w ocenie organu nadzoru, stanowi modyfikację normy ustanowionej ustawą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00