Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 lipca 2022 r., sygn. II SA/Gl 550/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Żurawik, Sędziowie Sędzia WSA Edyta Kędzierska, Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 lipca 2022 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 22 lutego 2022 r. nr SKO.PSŚ/41.5/422/2022/2030/PM w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta R. decyzją z 3 sierpnia 2021 r. nr [...] wydaną na podstawie art. 2 pkt. 2, art. 3. Art. 17 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111) i art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego odmówił J. K. (dalej jako strona lub skarżący) reprezentowanemu przez pełnomocnika radcę prawnego M. M. przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad matką. W uzasadnieniu decyzji organ ten przywołał stosowne przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych, jak również przedstawił sytuację faktyczną związaną z niezbędnością sprawowania opieki przez stronę nad niepełnosprawną matką. W tym zakresie podkreślono, że strona nieregularnie sprawuje stosowną opiekę, ponieważ podczas kilku wizyt pracownika socjalnego w mieszkaniu matki nie zastano strony, a była poinformowana o terminie i miejscu wizyty pracownika socjalnego. Jako zasadniczy powód odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego podkreślono, że strona otrzymuje specjalny zasiłek opiekuńczy z tytułu opieki nad matką, a z uwagi na okres powstania niepełnosprawności matki brak jest podstaw prawnych pozwalających na przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego.
W imieniu stronu odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach wniósł jej pełnomocnik. W odwołaniu tym podniesiono zarzut naruszenia przepisów prawa materialnego a w szczególności art. 17 ust. 1 b ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz art. 17 ust. 1 pkt. 4 tej ustawy w kontekście wadliwej interpretacji i bezzasadnym uznaniu, że opieka musi być całodobowa. Ponadto wskazano na naruszenie szeregu przepisów postępowania administracyjnego, a w szczególności nie wyjaśnienie wszystkich istotnych okoliczności sprawy. W motywach odwołania przedstawiono argumentację przemawiającą za jego uwzględnieniem.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right