Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. III SA/Gd 1074/21

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak Sędzia WSA Jolanta Sudoł (spr.) Protokolant: Starszy Sekretarz Sądowy Agnieszka Januszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego [...] na uchwałę Rady Miejskiej w [...] z dnia 23 czerwca 2020 r., nr [...] w sprawie określenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg, których zarządcą jest Burmistrz Gminy [...] stwierdza nieważność § 3 ust. 3 oraz § 5 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Żukowie w dniu 20 czerwca 2020 r. podjęła uchwałę nr XXIII/279/2020 w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg, których zarządcą jest Burmistrz Gminy Żukowo (Dz. Urz. Woj. Pom. z dnia 16 lipca 2020 r., poz. 3159, zwaną dalej także "uchwałą", "zaskarżoną uchwałą").

W podstawie prawnej uchwały powołano art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm. - dalej w skrócie "u.s.g.") oraz art. 40 ust. 8 i ust. 9 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j.: Dz. U. z 2020 r., poz. 470 ze zm. - dalej w skrócie "u.d.p.").

Skargę na powyższą uchwałę wniósł Prokurator Rejonowy w K., zaskarżając ją w części, tj. w zakresie § 3 ust. 3 i w § 5 ust. 1 pkt 1-3 w zw. z ust. 2 i ust. 3, zarzucając istotne naruszenie przepisów art. 7 Konstytucji RP w zw. z art. 94 i 217 Konstytucji RP, a także art. 40 ust. 9 u.d.p. i art. 40 ust. 1 u.s.g., poprzez przekroczenie granic upoważnienia ustawowego i dokonanie zróżnicowania stawki opłaty za zajęcie pasa drogowego w oparciu o kryterium podmiotu finansującego roboty w pasie drogowym (§ 3 ust. 3 i w § 5 ust. 1 pkt 1 uchwały), kryterium treści reklamy umieszczanej w pasie drogowym (§ 5 ust. 1 pkt 2 uchwały) czy kryterium rodzaju aktywności i uroczystości prowadzonej w obrębie pasa drogowego (§ 5 ust. 1 pkt 3 uchwały), w sytuacji gdy takie zapisy uchwały wykraczają poza kompetencję organu samorządu, który nie został upoważniony do zróżnicowania wysokości opłat w odniesieniu do ww. kryteriów, innych niż enumeratywnie wskazane w art. 40 ust. 9 u.d.p. Zgodnie ze wskazanym przepisem przy ustaleniu stawek uwzględnia się bowiem tylko: 1) kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty 2) rodzaj elementu zajętego pasa drogowego 3) procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni 4) rodzaj zajęcia pasa drogowego 5) rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00