Wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 maja 2022 r., sygn. II SA/Wa 4081/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Maciejuk (spr.), Sędzia WSA Andrzej Góraj, Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska, , Protokolant specjalista Elwira Sipak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 maja 2022 r. sprawy ze skargi K. J. na decyzję Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego decyzją z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...], na podstawie art. 104 § 1 i art. 107 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) oraz art. 16 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 z późn. zm.), zwanej dalej u.d.i.p., po rozpatrzeniu wniosku K. J. z dnia [...] października 2021 r., odmówił udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej.
W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu [...] października 2021 r. do Służby Kontrwywiadu Wojskowego w formie elektronicznej wpłynął wniosek K. J. o udostępnienie informacji publicznej w przedmiocie przesłania na wskazany adres e-mail kopii treści (scan) wszystkich pisemnych umów zawartych przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego lub Szefa Kontrwywiadu Wojskowego miesiącu wrześniu 2021 roku.
Organ podał, że pismem z dnia [...] listopada 2021 r. wystosował do wnioskodawcy wezwanie o wykazanie, iż uzyskanie informacji publicznej przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. Organ zakreślił wnioskodawcy 14 dniowy termin na udzielenie odpowiedzi na ww. wezwanie. Pismem z dnia [...] listopada 2021 r. wnioskodawca wyraził stanowisko, wniosek nie dotyczy informacji przetworzonej, a nadesłane wezwanie jest bezpodstawne.
Szef SKW uzasadniając decyzję przywołał art. 1 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. Wskazał m.in., że w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że informacja publiczna przetworzona to taka, która co do zasady wymaga dokonania stosownych analiz, obliczeń zestawień statystycznych, ekspertyz połączonych z zaangażowaniem w ich pozyskiwanie określonych środków osobowych i finansowych (wyrok NSA z dnia 6 września 2016 r. I OSK 293/15). Z przetworzeniem informacji publicznej mamy do czynienia, kiedy wiąże się to z jej zebraniem lub zsumowaniem, często na podstawie różnych kryteriów, pojedynczych wiadomości, znajdujących się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego. W sytuacji, gdy podmiot zobowiązany do udzielenia informacji publicznej nie dysponuje na dzień złożenia wniosku gotową informacją, a jej udostępnienie wymaga podjęcia dodatkowych czynności polegających na sięgnięciu np. do dokumentacji źródłowej, wtedy wytworzenie dokumentu żądanej treści wskazywać będzie na proces jej przetworzenia. Wówczas żądana informacja będzie miała charakter informacji przetworzonej, czyli co do zasady wymagającej podjęcia stosownych działań/czynności (wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 czerwca 2007 r. II SA/Wa 112/07, wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2007 r. II SA/Wa 1048/07).