Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 maja 2022 r., sygn. II SA/Wa 3877/21

Policja

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Sędzia WSA Danuta Kania, Asesor WSA Michał Sułkowski, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 maja 2022 r. sprawy ze skargi J. B. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy oddala skargę

Uzasadnienie

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wydał w dniu [...] września 2021 r. na podstawie art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723), dalej jako ustawa zaopatrzeniowa, decyzję nr [...], którą odmówił wyłączenia stosowania wobec J. B. art. 15c, art. 22a i art. 24a tej ustawy.

W uzasadnieniu ww. decyzji organ nadmienił, iż J. B. wnioskiem z dnia [...] stycznia 2017 r. wystąpił do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o zastosowanie wobec niego art. 8a ustawy zaopatrzeniowej. Szczegółowo opisał przebieg realizowanych zadań w Służbie Bezpieczeństwa (SB), które to przy stosowaniu odpowiednich metod i środków pracy operacyjnej miały wyłącznie charakter operacyjno-rozpoznawczy. Nadmienił, iż służba w SB w jego przypadku polegała na przeciwdziałaniu wywiadowczej pracy służb specjalnych państw obcych, na określaniu sytuacji operacyjnej i jej analizowaniu, planowaniu oraz realizowaniu przedsięwzięć w celu potwierdzania i neutralizowania zagrożeń zewnętrznych dla bezpieczeństwa państwa.

Funkcjonariusz podkreślił, że podczas przepracowanych lat w SB uzyskał wiedzę i umiejętności prowadzenia działań operacyjnych, by następnie zdobyte w ten sposób doświadczenie wykorzystać i przekazywać po roku 1990 nowo zatrudnianym funkcjonariuszom. Wskazał, iż nie było wówczas doświadczonej i odpowiednio wyszkolonej kadry [...] zdolnej do podjęcia optymalnych i natychmiastowych działań na rzecz ochrony Państwa Polskiego, dlatego to właśnie tę lukę wypełnili pozytywnie zweryfikowani byli funkcjonariusze SB, którzy nowe obowiązki realizowali lojalnie i z poświęceniem. Podniósł, iż jego lata pracy po roku 1990 w strukturach Urzędu Ochrony Państwa i Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego nie pozostawiały cienia wątpliwości w sferze lojalności wobec dokonujących się demokratycznych przemian w polskiej rzeczywistości oraz że ze stawianych przed nim zadań (zwalczanie zagrożeń terrorystycznych, przemytu broni, korupcji i działalności mafijnej, a także wielu innych) starał się wywiązywać rzetelnie, o czym świadczą kolejne awanse na stanowiskach i w stopniach służbowych. Zaznaczył, iż wszystkie lata pracy wiązały się z narażaniem zdrowia i życia, ponadprzeciętnym występowaniem silnego stresu i całodobową gotowością do podjęcia niezbędnych czynności służbowych, o czym świadczy podwyższenie emerytury łącznie o 5,5% podstawy wymiaru za każdy rok służby pełnionej w warunkach szczególnie zagrażających zdrowiu i życiu. Podniósł, iż powodem odejścia ze służby na emeryturę były względy zdrowotne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00