Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 maja 2022 r., sygn. I SA/Po 24/22

Podatkowe postępowanie; Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Sędziowie WSA Katarzyna Nikodem WSA Karol Pawlicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 06 maja 2022 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania interpretacji I. uchyla zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2021 r. nr [...]; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...],- zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z [...] lipca 2021 r., uzupełnionym pismem z [...] sierpnia 2021 r., Gmina [...] (dalej jako: "gmina" lub "skarżąca") wystąpiła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

Przedstawiając we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe gmina podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina wykonuje zadania własne, które są na nią nałożone odrębnymi przepisami prawa, w ramach reżimu publicznoprawnego. Niektóre czynności wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina wskazała, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm. - w skrócie: "u.s.g.") w ramach zadań własnych, zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina jest właścicielem infrastruktury stanowiącej urządzenia i obiekty wodociągowo-kanalizacyjne, które wytworzyła we własnym zakresie lub otrzymała nieodpłatnie.

Część istniejącej infrastruktury gmina oddała w odpłatną dzierżawę [...] Wodociągi Sp. z o.o. (dalej jako: "spółka") na podstawie umowy dzierżawy nr [...] z [...] grudnia 2020 r. zawartej na czas nieokreślony. Spółka w ramach dzierżawy realizuje zadanie własne gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, przy uwzględnieniu postanowień zawartej umowy i zgodnie z regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków wprowadzonym Uchwałą nr [...] Rady Gminy [...] z dnia [...] czerwca 2018 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (Dz. Urz. Woj. Wlkp., poz. [...]). Gmina nie jest udziałowcem spółki. Gmina planuje stopniowo rozbudowywać, przebudowywać i modernizować istniejącą infrastrukturę, a także realizować nowe zadania inwestycyjne związane z gospodarką wodociągowo-kanalizacyjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00