Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 kwietnia 2022 r., sygn. III SA/Gl 185/22
Ochrona zdrowia
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer (spr.), Asesor WSA Piotr Pyszny, Protokolant Sekretarz sądowy Izabela Maj-Dziubańska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi J.F. na akt A w R. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności postępowania konkursowego na kierownicze stanowisko w zakładzie opieki zdrowotnej 1) uchyla zaskarżony akt, 2) zasądza od A w R. na rzecz strony skarżącej [...] ([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
"A" w R. (dalej: Dyrektor) przeprowadził konkurs w trybie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 ze zm.; dalej: u.dz.l.) na stanowisko zastępcy dyrektora ds. pielęgniarstwa i jakości - naczelnej pielęgniarki (tj. osoby innej niż kierownik podmiotu leczniczego). Konkurs rozstrzygnięto 1 października 2020 r., wybierając na to stanowisko J. F. (dalej: Skarżąca).
Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych przy "A" w R. (dalej: Związek Zawodowy) pismem z 5 października 2020 r. zażądał w trybie § 8 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 6 lutego 2012 r. w sprawie sposobu przeprowadzania konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą (Dz. U. z 2018 r., poz. 393 ze zm., dalej: rozporządzenie MZ) unieważnienia postępowania konkursowego na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MZ. W piśmie wskazano m.in. że między dwoma członkami komisji a zwycięską kandydatką występuje zależność służbowa, a ponadto zwyciężczyni konkursu uczestniczyła w pracach innej komisji konkursowej, gdzie członkinie komisji wybierającej Skarżącą były kandydatkami do objęcia stanowisk.
Pismem z [...] nr [...] Dyrektor działając na wniosek Komisji Zakładowej Związku Zawodowego stwierdził nieważność konkursu. Dyrektor uznał za zasadny zarzut naruszenia § 5 ust. 1 rozporządzenia MZ z uwagi na mogące zachodzić uzasadnione wątpliwości dotyczące braku bezstronności członków Komisji Konkursowej z powodu zachodzącego stosunku podległości.