Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 marca 2022 r., sygn. III SA/Po 1608/21
Prawo miejscowe; Wodne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak Sędzia WSA Małgorzata Górecka Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 marca 2022 r. sprawy ze skargi [...] Spółdzielni Mieszkaniowej na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości stawek opłaty za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały, II. zasądza od Miasta [...] na rzecz strony skarżącej [...] Spółdzielni Mieszkaniowej kwotę [...]- zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. \
Uzasadnienie
K. M. w [...] pismem z [...] marca 2021 r. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na uchwałę Rady Miasta z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do systemu kanalizacji deszczowej pozostającej w posiadaniu Zarządu Dróg Miejskich w Ko0%
ninie (dalej: uchwała), zaskarżając ją w całości.
W skardze podniesiono zarzut naruszenia art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 712 ze zm., dalej: u.g.k.) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020, poz. 713 ze zm., dalej: u.s.g.) w zw. z art. 2, art. 7, art. 84 oraz art. 94 Konstytucji RP poprzez:
- indywidualne wskazanie w § 1 ust. 1 i 3 uchwały Zarządu Dróg Miejskich w [...] jako adresata uchwały, podczas gdy uchwała jest aktem o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, w którym niedozwolone jest konkretyzowanie podmiotów wykonujących usługi komunalne z zakresu odprowadzania wód opadowych i roztopowych,
- zastosowanie nieuprawnionego luzu decyzyjnego i wprowadzenie w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 uchwały opłat i stawek za odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, których wysokość oraz sposób ich ustalania nie jest przejrzysty, co powoduje, iż zarówno skarżąca jak i inne podmioty zobowiązane nie mają wiedzy, czy stawki te zostały skalkulowane w taki sposób, aby umożliwić funkcjonowanie infrastruktury kanalizacji deszczowej, przy jednoczesnym niewiadomym uwzględnieniu wszystkich kosztów i wydatków związanych ze świadczeniem usługi w tym zakresie,