Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 3 marca 2022 r., sygn. II SA/Op 587/21

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędzia WSA Daria Sachanbińska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 marca 2022 r. sprawy ze skargi B. K. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez B. K. (zwanego dalej też "skarżącym) jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej też "organem odwoławczym" lub "GITD") z dnia [...], nr [...], uchylająca w całości decyzję [...]. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (zwanego dalej też "[...] WITD") z dnia [...], nr [...], nakładającą na skarżącego karę pieniężnej w wysokości 12.000 zł tytułu naruszenia przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 919) zwanej dalej też "ustawą" i orzekająca o nałożeniu kary w wysokości 10.000 zł.

Skarga została wniesiona w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 26 maja 2021 r., o godzinie 15:10, na Obwodnicy Północnej O. (w kierunku W.), droga krajowa nr [...], inspektor transportu drogowego zatrzymał do kontroli samochód [...] o numerze rejestracyjnym [...] z naczepą marki [...] o nr rej.[...], którym kierował R. S. Kontrola utrwalona została w protokole kontroli nr [...], z którego wynika, że podczas czynności kontrolnych pobrano dane cyfrowe z tachografu zamontowanego w pojeździe. Analiza danych cyfrowych wykazała, że w dniach 7 i 21 maja 2021 r. kierowca używał niedozwolonego przedmiotu, czyli magnesu w celu zakłócenia działania tachografu. W trakcie kontroli kierowca oddał magnes i zeznał, że zatrudniony jest w firmie skarżącego, a przewóz wykonywał na jego rzecz. Oświadczył, że w dniach 7 i 21 maja 2021 r. faktycznie używał magnesu w celu zakłócenia działania tachografu i zrobienia nakazanej przepisami przerwy 45 minutowej. Z kontroli sporządzono dokumentację fotograficzną i ksero dokumentów. Wykonano próbę drogową polegającą na przejechaniu przez kierowcę kilku metrów, a magnes zatrzymano jako dowód w postępowaniu. Podczas kontroli jednoznacznie stwierdzono, że kierowca używał magnesu, przykładając go do impulsatora w celu zakłócenia sygnału, nie rejestrował więc za pomocą urządzenia rejestrującego wszystkich danych w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00