Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 3 marca 2022 r., sygn. III SA/Kr 1729/21

Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 3 marca 2022 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa [...] A M. T., K. T. spółka jawna z siedzibą w K. na akt Starosty z dnia 23 września 2021 r. znak [...] skargę oddala.

Uzasadnienie

Starosta pismem z dnia 23 września 2021 r. znak [...] odmówił wydania identyfikatora na przejazd po ograniczonych odcinkach dróg stronie skarżącej Przedsiębiorstwo [...] "A M. T., K. T. spółka jawna.

Organ wskazał, że w odpowiedzi na wniosek z dnia 12 sierpnia 2021 roku w sprawie wydania zgody na przejazd pojazdów ponadtonażowych (nr rejestracyjne: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...]) Starosta poinformował, że z uwagi na niżej wymienione przesłanki nie było możliwości wydania zezwolenia:

1) przejazd pojazdów o masie do 40 ton wpłynie na pogorszenie stanu technicznego dróg powiatowych, a do ustawowych obowiązków zarządcy drogi należy m.in. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników (art. 20 pkt 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 450; powoływanej dalej jako "u.d.p."). Pod pojęciem "ochrona drogi" należy rozumieć, zgodnie z art. 4 pkt 20 u.d.p., działania mające na celu niedopuszczenie do przedwczesnego zniszczenia drogi, obniżenia klasy drogi, ograniczenia jej funkcji, niewłaściwego jej użytkowania oraz pogorszenia warunków bezpieczeństwa ruchu;

2) wiele dróg pozbawionych jest chodnika, a także utwardzonego pobocza, a szerokość jezdni w wielu przypadkach nie jest dostosowana do wymijania dwóch pojazdów ciężarowych, w związku z tym ruch pieszych odbywa się jezdnią, co może powodować dodatkowe zagrożenie dla pieszych uczestników ruchu, a do tego nie może dopuścić zarządca drogi;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00