Orzeczenie
Postanowienie WSA w Gdańsku z dnia 13 grudnia 2021 r., sygn. III SA/Gd 960/21
Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w K. na zarządzenie Wójta Gminy K. z dnia 8 września 2021 r., nr [...] w sprawie powołania składu komisji do przeprowadzenia kontroli doraźnej w Gminnym Ośrodku Kultury w K. postanawia: 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić wpis od skargi w wysokości 200 (dwieście) złotych.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2021 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w K. (zwanego dalej "stroną skarżącą"), na zarządzenie Nr [...] Wójta Gminy K. z dnia 8 września 2021 r. w sprawie powołania składu Komisji do przeprowadzenia kontroli doraźnej w Gminnym Ośrodku Kultury w K..
W treści skargi wskazano, że na podstawie zaskarżonego zarządzenia Wójta Gminy K. bezpodstawnie zobowiązuje się dyrektora samorządowej, autonomicznej i niezależnej od Wójta osoby prawnej do poddania się kontroli we wskazanym terminie oraz do udzielenia informacji i wglądu w dokumenty finansowe w wybranym zakresie oraz ujawnienia wysokości wynagrodzeń. W ocenie strony skarżącej powyższe niewątpliwie narusza sferę praw i obowiązków M. B. - Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w K., która nie wyraża zgody na bezprawne działania organu jednostki samorządu terytorialnego, który regularnie wykracza poza swoje kompetencje.
W odpowiedzi na skargę Wójt Gminy K. wniósł o jej oddalenie. Organ wskazał, że nie kwestionuje, iż Gminny Ośrodek Kultury w K. jest samorządową instytucją kultury posiadająca osobowość prawną i gospodarującą samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzącą samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków. Jest jednak również - stosownie do treści art. 9 pkt 13 ustawy o finansach publicznych - jednostką sektora finansów publicznych, a jego działalność stosowanie do art. 12 oraz art. 28 ust. 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jest w przeważającym stopniu finansowana ze środków dotacji przekazywanej przez organizatora, którym w tym wypadku jest Gmina K. Co za tym idzie Wójt jako organ wykonawczy gminy posiada kompetencję do przeprowadzenia w trybie art. 68 ust. 1 i art. 69 ust. 1 ustawy o finansach publicznych kontroli wydatkowania przez Gminny Ośrodek Kultury środków publicznych przez tę instytucję w formie dotacji podmiotowej. Taki miał być też zakres kontroli, co jednoznacznie wskazano w zaskarżonym zarządzeniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right