Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 października 2021 r., sygn. VII SA/Wa 2425/20
Inspekcja sanitarna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Siwek, Asesor WSA Elżbieta Granatowska, Sędzia WSA Grzegorz Antas (spr.), Protokolant st. referent Grażyna Dmitruk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2021 r. sprawy ze skargi M B na decyzję Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] października 2020 r. znak [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] października 2020 r. znak [...] Główny Inspektor Sanitarny (dalej: GIS), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.), dalej: k.p.a., art. 103 ust. 1 pkt 7 oraz art. 104 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2020 r. poz. 2021), dalej: u.b.ż.ż., w wyniku rozpatrzenia odwołania M B prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą M B [...] , ul. [...] , [...] , utrzymał w mocy decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we [...] (dalej: [...]PWIS) z [...] lipca 2020 r. znak [...] nakładającą na odwołującą karę pieniężną w wysokości 10000 zł za utrudnianie przeprowadzenia urzędowej kontroli żywności.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym rozstrzygnięciem, GIS stwierdził, że Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w [...] (PPIS) pismem z [...]listopada 2019 r. znak: [...] zwrócił się do [...]PWIS z wnioskiem o wymierzenie M B kary pieniężnej za czyn określony w art. 103 ust. 1 pkt 7 u.b.ż.ż. Organ wyjaśnił, że upoważnieni pracownicy PPIS [...] października 2019 r. przeprowadzili kontrolę tematyczną w Aptece [...] przy ul. [...] (protokół nr [...]). Zakresem kontroli była objęta ocena oznakowania wprowadzanych do obrotu suplementów diety oraz pobór próbek do badań laboratoryjnych. W trakcie kontroli nie dokonano poboru dwóch próbek preparatów witaminowo-mineralnych w płynie, które miały być pobrane w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu w ilości po 1000 ml do badania na zawartość metali (ołowiu, kadmu, rtęci, arsenu, niklu), ponieważ M B, będąca właścicielem apteki, sprzeciwiła się pobraniu ww. próbek bez zapłaty za nie przez pracowników organu. Uzupełniając swój wniosek PPIS pismami z 9 i 11 grudnia 2019 r. powołał się na przyjęty plan pobierania i przekazywania do badań próbek żywności w ramach zintegrowanego systemu badania żywności w woj. [...] w 2019 r., wyjaśniając, że w związku z odmową nieodpłatnego wydania próbek suplementów diety w Aptece [...] położonej w [...] przy ul. [...] pracownicy PPIS w ramach urzędowej kontroli żywności [...] października 2019 r. pobrali próbki suplementów diety do badań laboratoryjnych w Aptece [...] przy ul. [...] ([...][...] w ilości 1 szt. - 1000 ml i [...] w ilości 1 szt. - 1000 ml).