Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 października 2021 r., sygn. I SA/Ol 506/21

Oświata; Finanse publiczne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski, Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski (sprawozdawca), asesor WSA Anna Janowska, Protokolant specjalista Jolanta Piasecka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 października 2021r. sprawy ze skargi E. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie określenia wysokości dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oddala skargę.

Uzasadnienie

E. K. (dalej Strona, Wnioskodawca, Odwołująca się, Skarżąca) wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej WSA) w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego (dalej SKO, Kolegium) z "[...]" r. nr "[...]" w przedmiocie określenia wysokości dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem.

Decyzję wydano po prawomocnym wyroku z 2 lipca 2020 r. sygn. akt I SA/OI 814/19, którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił wcześniejszą decyzję Kolegium z "[.1.]" r. nr "[.1.]".

Burmistrz Miasta S. (dalej Burmistrz, Organ dotujący) przeprowadził kontrolę w okresie od "[...]" listopada 2017 r. do "[...]" listopada 2017 r. w prowadzonym przez Skarżącą Przedszkolu Niepublicznym "A." w S. (dalej Przedszkole), obejmującą między innymi sprawdzenie prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji zgodnie z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, zakończonej protokołem z 21 listopada 2017 r. (karty pod jednym nr 10 akt Organu dotującego).

W wyniku kontroli zakwestionowano m.in. sfinansowanie niektórych kosztów ogólnych prowadzonego przedszkola, takich jak wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej przedszkole i pełniącej funkcję dyrektora placówki, wynagrodzenie personelu, koszty najmu, koszty usług pedagogicznych. Stwierdzono, że koszty te częściowo odnoszą się także do uczęszczających do przedszkola dzieci poniżej 2,5 lat, na które nie przysługuje dotacja. W odniesieniu do tych dzieci w poszczególnych miesiącach koszty ogólne związane z funkcjonowaniem całego przedszkola powinny być pokrywane z innego źródła niż przekazana dotacja i powinny zostać wyodrębnione. Kwotę nieprawidłowo wykorzystanej dotacji Organ obliczył na zasadzie proporcjonalności, ustalając, jaki procent w ogólnej liczbie dzieci w przedszkolu w danym miesiącu stanowiły dzieci poniżej 2,5 roku życia, a następnie dla każdego miesiąca wyodrębnił wydatki na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania przedszkola, w tym wynagrodzeń i pochodnych oraz kosztów o charakterze eksploatacyjnym i administracyjnym. Omawianą kwotę ustalono jako iloczyn kwoty wydatków ogólnych w danym miesiącu oraz procentowego udziału dzieci poniżej 2,5 roku życia w ogólnej liczbie uczniów przedszkola w tym miesiącu. Wyliczono w ten sposób kwotę nieprawidłowo wykorzystanej dotacji w wysokości 22.360 zł w załączniku nr 1 do protokołu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00