Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 października 2021 r., sygn. II SA/Kr 936/21

Opłaty administracyjne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Człowiekowska Sędziowie WSA Jacek Bursa WSA Piotr Fronc (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi E. Ł.-K. na postanowienie Wojewody z dnia [...] czerwca 2021r. znak [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania o zwrot nieruchomości skargę oddala.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 8 czerwca 2021r. znak WS- [...] Wojewoda utrzymał w mocy postanowienie Prezydenta Miasta K. znak [...] z dnia 5 lutego 2021r. o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie o zwrot nieruchomości.

Powyższe postanowienie zapadło w następującym stanie faktycznym : Postanowieniem znak: [...] z 5 lutego 2021 r., Prezydent Miasta K. orzekł o odmowie wszczęcia postępowania z wniosków Pani E. Ł., Pana J. Ł., Pani Z. W., Pani M. M. i Pani A. Ł. w zakresie zwrotu nieruchomości oznaczonej jako działka nr [...], obr. [...] jedn. ewid. [...] m. K.. Zażalenie na ww. postanowienie Prezydenta Miasta K. z 5 lutego 2021 r. złożyła Pani E. Ł., podnosząc, iż wniosek z dnia 27 maja 2020 o zwrot wywłaszczonych nieruchomości dotyczył wszystkich działek wywłaszczonych na podstawie jednej decyzji Urzędu Dzielnicowego w [...] z dnia 19 listopada 1980 r. Nr [...], która stała się ostateczna z dniem 17 lutego 1981 r. Nastąpiły zmiany w oznaczeniach działek nieruchomości, co spowodowało nieścisłości w prawidłowym ich określeniu, a pismo z dnia 8 stycznia 2021 było jedynie uściśleniem i doprecyzowaniem numerów wywłaszczonych działek, objętych wnioskiem złożonym w ustawowym terminie.

Na skutek rozpoznania powyższego zażalenia Wojewoda stwierdził, iż zgodnie z art. 61a k.p.a., gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Organ podkreślił, iż art. 61a § 1 k.p.a. został dodany przez art. 1 pkt. 11 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym (Dz. U. z 2011 r. Nr 6 póz. 18). Wprowadzenie ww. regulacji w założeniu miało uprościć rozstrzyganie w sytuacji jednoznacznego braku podstaw do przystąpienia do prowadzenia (podjęcia toku postępowania administracyjnego). Przesłanką wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania może być nie tylko brak legitymacji procesowej wnoszącego żądanie (przesłanka podmiotowa), ale także wynikać to może z innych przyczyn. Najczęściej będą to względy przedmiotowe, np. brak istnienia przedmiotu, którego dotyczy wniosek. Jednak okoliczność zaistnienia przeszkody przedmiotowej musi być znana już w chwili złożenia wniosku (żądania), a więc w istocie wynikać z treści wniosku, aby można było wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w danej sprawie. Jeżeli bowiem konieczne jest przeprowadzenie wnikliwego postępowania wyjaśniającego, które w efekcie może doprowadzić do wniosku, iż zachodzi przeszkoda przedmiotowa w dalszym prowadzeniu postępowania, to w konsekwencji wydanie rozstrzygnięcia merytorycznego będzie bezprzedmiotowe i w tym zakresie winna zostać wydana decyzja administracyjna (o umorzeniu postępowania jako bezprzedmiotowego - art. 105 § 1). Nie można z przeszkodą przedmiotową, uzasadniającą wydanie postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania administracyjnego w oparciu o art. 61a § 1, utożsamiać takiej sytuacji, gdy organ zawiadamia wnoszącego podanie, że właściwym w sprawie nie jest ten organ, lecz sprawa należy do właściwości sądu powszechnego lub też brak jest możliwości ustalenia organu właściwego na podstawie danych zawartych w podaniu, co w konsekwencji powoduje zwrot podania podmiotowi je wnoszącemu. Zwrot podania jest przy tym zupełnie inną instytucją procesową niż odmowa wszczęcia postępowania. Przeszkoda przedmiotowa zaistnieje natomiast wówczas, gdy w złożonym do organu administracji publicznej podaniu zostanie zawarte takie żądanie, które w ogóle nie nadaje się do załatwienia w formie prawno-administracyjnej, np. z uwagi na brak jakiegokolwiek unormowania prawnego do skierowania takiego żądania zarówno w drodze administracyjnej, jak i sądowej (przed sądem cywilnym) .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00